Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine, de Langreuter, oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde,  stof te verzamelen. We hebben besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hopen we inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.

In de loop van het project zullen we geïnteresseerden op de hoogte houden via updates op deze website, maar vooral ook via onze Wordpress-blogs.

Bert Nederbragt en Babke Aarts

Lees hier alle tot nu toe verschenen Langreuterblogs!

Fotogalerij: Langreuter

Aanwinsten

Stereotact van Sembach

In oktober 2014 kon het museum via de faculteit Diergeneeskunde een bijzonder apparaat verwerven: een stereotact, door de Duitse firma Sembach vervaardigd in opdracht van Bayer. Van dit type apparaat bestaan wereldwijd slechts drie exemplaren. Het is vervaardigd in de jaren negentig van de twintigste eeuw een daarmee een voorbeeld van 'eigentijds verzamelen'.