Onderwijsset van de 'Veterinaire Gas-Cursus', ca. 1935

Vrijwilligers

Voor het beschrijven van collectie-onderdelen maakt het Museum Diergeneeskunde dankbaar gebruik van de expertise van vrijwilligers. De leden van de studentenverenigingen D.I.G., De Solleysel en de Diergeneeskundige Studenten Kring ordenen, beschrijven en digitaliseren hun eigen foto- en archiefcollecties. In het verleden hebben de heren Rijnberk en Voorhout fotomateriaal uit het begin van de twintigste eeuw, afkomstig uit de Kliniek voor Kleine Huisdieren minutieus beschreven.

Bert van der Weijden is inmiddels de meest trouwe vrijwilliger van het Museum Diergeneeskunde. In de afgelopen jaren heeft hij een aantal projecten afgerond, waaronder het beschrijven van de onderwijscollectie vloeistofpreparaten m.b.t. veterinaire verloskunde en gynaecologie en het beschrijven van een grote serie academische onderwijsplaten. Op dit moment werkt hij aan een vroeg twintigste-eeuwse fotocollectie afkomstig van de Kliniek voor Verloskunde.

Er is altijd behoefte aan de expertise van nieuwe vrijwilligers! Bent u geïnteresseerd in veterinaire geschiedenis en lijkt het u interessant met historische museumobjecten, foto- of archiefmateriaal te werken? Stuur de assistent–conservator dan een mailtje: c.m.g.hartong@uu.nl

Fotogalerij: Het werk van Bert van der Weijden

Aanwinsten

Een bijzonder geschenk...

Op zaterdag 23 mei vindt op het terrein van de faculteit Diergeneeskunde de jaarlijkse Dag van het Aangespannen Paard plaats. De DAP is één van de grootste mensportevenementen van Nederland en wordt alweer voor de 24e keer georganiseerd.