Eind 2015 ontving het Museum Diergeneeskunde twee bijzondere verwervingen. De verzamelingen zijn aan elkaar gerelateerd, maar komen toch uit heel verschillende hoeken!

Van de afdeling Multimedia van de faculteit Diergeneeskunde ontvingen we een prachtige verzameling glasnegatieven uit de oude Kliniek voor Kleine Huisdieren. Enkele jaren geleden, toen de Kliniek voor Gezelschapsdieren verbouwd werd, kreeg het museum al een grote verzameling fotomateriaal uit deze hoek. De nu ontvangen dia’s vormen een prachtige aanvulling: vaak zijn professor Heinrich Jakob en zijn assistent Andries Veensma te zien terwijl patiënten behandeld of onderzocht worden.

Deze Andries Veensma is de grootvader van wijlen Andries van Foreest. Veensma was kliniekbediende of ‘oppasser’ bij de Kliniek voor Kleine Huisdieren tussen 1911 en 1930.  Enkele veterinaire instrumenten van Veensma zijn altijd bewaard door zijn kleinzoon. Eind 2015 konden wij deze instrumenten in de museumcollectie opnemen.

De plattelandsidylle van dokter Vlimmen

Hubertus Adrianus Pulles (geboren 1895) heeft decennialang hèt beeld van de dierenarts bepaald: hij stond namelijk model voor Dokter Vlimmen, de hoofdpersoon uit de trilogie van Anton Roothaert, die later verfilmd werd. Pulles studeerde diergeneeskunde en vestigde zich als dierenarts in Noord-Brabant. Roothaert vergezelde hem vaak tijdens zijn werkzaamheden en deed daarbij inspiratie op voor zijn roman Dokter Vlimmen.