Eind 2015 ontving het Museum Diergeneeskunde twee bijzondere verwervingen. De verzamelingen zijn aan elkaar gerelateerd, maar komen toch uit heel verschillende hoeken!

Van de afdeling Multimedia van de faculteit Diergeneeskunde ontvingen we een prachtige verzameling glasnegatieven uit de oude Kliniek voor Kleine Huisdieren. Enkele jaren geleden, toen de Kliniek voor Gezelschapsdieren verbouwd werd, kreeg het museum al een grote verzameling fotomateriaal uit deze hoek. De nu ontvangen dia’s vormen een prachtige aanvulling: vaak zijn professor Heinrich Jakob en zijn assistent Andries Veensma te zien terwijl patiënten behandeld of onderzocht worden.

Deze Andries Veensma is de grootvader van wijlen Andries van Foreest. Veensma was kliniekbediende of ‘oppasser’ bij de Kliniek voor Kleine Huisdieren tussen 1911 en 1930.  Enkele veterinaire instrumenten van Veensma zijn altijd bewaard door zijn kleinzoon. Eind 2015 konden wij deze instrumenten in de museumcollectie opnemen.

Onderwijscollectie veterinaire anatomie

Als sinds haar oprichting in 1821 beschikt de opleiding diergeneeskunde over uitgebreide onderwijscollecties, onder andere op het gebied van anatomie. Een deel van de historische onderwijscollectie wordt vandaag de dag nog gebruikt in het studielandschap, een ander deel staat achter de schermen in het depot op de faculteit Diergeneeskunde. Omdat dit deel van de collectie beter op zijn plek is in het Universiteitsmuseum, waar objecten met alle mogelijke museale zorg behandeld worden, worden er stapsgewijs objecten opgenomen in de museumcollectie. Onlangs is er weer een selectie gemaakt van preparaten die een museale status krijgen. Binnenkort geven we hier een indruk van de nieuwste aanwinsten!