379e Dies: onderwijs in beweging

Op donderdag 26 maart vond de 379e Dies Natalis van de Universiteit Utrecht plaats. Het thema van deze viering was ‘Onderwijs in beweging’. De sfeer van permanente onderwijsvernieuwing aan de UU werd voor het voetlicht gebracht, maar dit is uiteraard niet nieuw!

Sinds de oprichting van ’s Rijks Veeartsenijschool in 1821 is het onderwijs enorm veranderd; dit geldt zowel voor onderwijsvormen als voor onderwijsmiddelen. In de eerste drie decennia van haar bestaan is het zwaartepunt bij de opleiding diergeneeskunde theoretisch onderwijs: docenten dicteren en studenten schrijven mee. Vanaf 1850 is er meer aandacht voor het verwerven van klinische kennis en vaardigheden. Nog later worden hoorcolleges deels vervangen door onder meer werkcolleges en vandaag de dag kunnen studenten in het Studielandschap zelf aan de gang met preparaten en computertoepassingen.

De collectie diergeneeskunde van het Universiteitsmuseum illustreert deze ontwikkelingen met fotomateriaal en een enorme verzameling onderwijsmiddelen zoals modellen, onderwijsplaten, preparaten, dictaten en fantomen.

Fotogalerij: Dies: onderwijs in beweging

Fotoproject V.S.R. 'De Solleysel'

In de aanloop naar het lustrum van 2014 heeft een groep enthousiaste leden van V.S.R. De Solleysel haar complete historische fotocollectie geordend, beschreven en gedigitaliseerd. Dit gebeurde op het museumdepot onder begeleiding van de assistent-conservator. Bijna 1900 fotoafdrukken die de periode 1934-2000 beslaan zijn nu via de museumdatabase doorzoekbaar. In de loop van 2015 zal ook het historische archiefmateriaal van de vereniging op dezelfde wijze aangepakt worden.