379e Dies: onderwijs in beweging

Op donderdag 26 maart vond de 379e Dies Natalis van de Universiteit Utrecht plaats. Het thema van deze viering was ‘Onderwijs in beweging’. De sfeer van permanente onderwijsvernieuwing aan de UU werd voor het voetlicht gebracht, maar dit is uiteraard niet nieuw!

Sinds de oprichting van ’s Rijks Veeartsenijschool in 1821 is het onderwijs enorm veranderd; dit geldt zowel voor onderwijsvormen als voor onderwijsmiddelen. In de eerste drie decennia van haar bestaan is het zwaartepunt bij de opleiding diergeneeskunde theoretisch onderwijs: docenten dicteren en studenten schrijven mee. Vanaf 1850 is er meer aandacht voor het verwerven van klinische kennis en vaardigheden. Nog later worden hoorcolleges deels vervangen door onder meer werkcolleges en vandaag de dag kunnen studenten in het Studielandschap zelf aan de gang met preparaten en computertoepassingen.

De collectie diergeneeskunde van het Universiteitsmuseum illustreert deze ontwikkelingen met fotomateriaal en een enorme verzameling onderwijsmiddelen zoals modellen, onderwijsplaten, preparaten, dictaten en fantomen.

Fotogalerij: Dies: onderwijs in beweging

Herontdekte aanwinsten

Binnen het Universiteitsmuseum zijn conservatoren en collectiemedewerkers bezig met een grote inhaalslag bij het verwerken van aanwinsten uit het verleden. Ook de conservator en assistent-conservator van het Museum Diergeneeskunde nemen deel in dit project. Er zijn inmiddels vele meters aan foto- en ander beeldmateriaal bekeken, beoordeeld en verwerkt. Daarbij zijn veel pareltjes voor de collectie herontdekt! Zo blijkt de collectie diergeneeskunde een veel grotere hoeveelheid foto's uit voormalig Nederlands-Indië te bezitten dan gedacht. Veel van deze glasdia's en fotoafdrukken komen uit het begin van de twintigste eeuw. Ze tonen onder meer verschillende paarden- en rundveerassen, de huisvesting en het gebruik van vee en het veterinaire onderwijs te Buitenzorg. Hier is een kleine selectie te zien van deze prachtige plaatjes.