379e Dies: onderwijs in beweging

Op donderdag 26 maart vond de 379e Dies Natalis van de Universiteit Utrecht plaats. Het thema van deze viering was ‘Onderwijs in beweging’. De sfeer van permanente onderwijsvernieuwing aan de UU werd voor het voetlicht gebracht, maar dit is uiteraard niet nieuw!

Sinds de oprichting van ’s Rijks Veeartsenijschool in 1821 is het onderwijs enorm veranderd; dit geldt zowel voor onderwijsvormen als voor onderwijsmiddelen. In de eerste drie decennia van haar bestaan is het zwaartepunt bij de opleiding diergeneeskunde theoretisch onderwijs: docenten dicteren en studenten schrijven mee. Vanaf 1850 is er meer aandacht voor het verwerven van klinische kennis en vaardigheden. Nog later worden hoorcolleges deels vervangen door onder meer werkcolleges en vandaag de dag kunnen studenten in het Studielandschap zelf aan de gang met preparaten en computertoepassingen.

De collectie diergeneeskunde van het Universiteitsmuseum illustreert deze ontwikkelingen met fotomateriaal en een enorme verzameling onderwijsmiddelen zoals modellen, onderwijsplaten, preparaten, dictaten en fantomen.

Fotogalerij: Dies: onderwijs in beweging

De faculteit in beeld

Eerder plaatsten we een oproep voor fotomateriaal uit de jaren zestig en zeventig van de twinstige eeuw om toe te voegen aan de collectie van Museum Diergeneeskunde. Hulp hoefde niet van ver te komen. Dr. Dick Groothuis bracht ons in contact met Prof.dr. J.F. Frik. Uit het privéarchief van Frik heeft het museum twee fotoalbums opgenomen en gedigitaliseerd. De albums bieden een mooi beeld van het biltstraatterrein, en in het bijzonder de vakgroep bacteriologie die destijds was gevestigd in Gildestein. Een kleine selectie van de foto's kunt u hieronder bekijken.