Bestrijdt de horzel!

In de jaren 1947-1955 vond een gecoördineerde landelijke actie plaats ter bestrijding van de runderhorzel. De runderhorzel was zeer schadelijk: de larf nestelde zich onder de huid waardoor bij jonge dieren de groei vertraagde en bij volwassen dieren de melkproductie afnam. De bulten die in de huid ontstonden, lieten bovendien sporen achter in het leer dat ervan gemaakt werd, waardoor dergelijke huiden minder goed verkoopbaar waren. De campagne van de Runderhorzel Bestrijdingscommissie werd vanuit Utrecht geleid en was ook gebaseerd op Utrechts onderzoek op het gebied van de veterinaire parasitologie.

In de collectie diergeneeskunde van het Universiteitsmuseum zijn veel sporen te vinden van deze intensieve periode, van voorlichtingsmateriaal tot Derrispoeder en tekeningen. Onlangs werd nog een uitgebreide serie glasdia’s ontdekt die de bestrijding van de runderhorzel in de Wieringermeerpolder prachtig in beeld brengt!

Fotogalerij: Runderhorzel

Herontdekte aanwinsten

Binnen het Universiteitsmuseum zijn conservatoren en collectiemedewerkers bezig met een grote inhaalslag bij het verwerken van aanwinsten uit het verleden. Ook de conservator en assistent-conservator van het Museum Diergeneeskunde nemen deel in dit project. Er zijn inmiddels vele meters aan foto- en ander beeldmateriaal bekeken, beoordeeld en verwerkt. Daarbij zijn veel pareltjes voor de collectie herontdekt! Zo blijkt de collectie diergeneeskunde een veel grotere hoeveelheid foto's uit voormalig Nederlands-Indië te bezitten dan gedacht. Veel van deze glasdia's en fotoafdrukken komen uit het begin van de twintigste eeuw. Ze tonen onder meer verschillende paarden- en rundveerassen, de huisvesting en het gebruik van vee en het veterinaire onderwijs te Buitenzorg. Hier is een kleine selectie te zien van deze prachtige plaatjes.