Numan Stichting wordt culturele ANBI

Eind 2015 ontving de Numan Stichting bericht dat zij de ‘culturele ANBI’-status heeft verworven. Als een Algemeen Nut Beogende Instelling een culturele instelling is, hebben donateurs extra belastingvoordeel i.v.m. een extra giftenaftrek. Concreet betekent dit: in de aangifte inkomstenbelasting mag door particulieren 1,25 keer het bedrag van de gift afgetrokken worden. Voor ondernemingen is dit zelfs 1,5 keer! Een goede reden om nú donateur van de Numan Stichting te worden!

Helden en lastpakken in Maastricht

In 2014 wordt met een scala aan activiteiten herdacht dat 100 jaar geleden de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Nederland was weliswaar neutraal, maar ondervond wel degelijk de ingrijpende gevolgen van ‘de grote oorlog’.In Maastricht is een grote tentoonstelling georganiseerd over Zuid-Limburg in de Eerste Wereldoorlog: ‘Onmogelijke neutraliteit’. Tijdens het samenstellen van deze tentoonstelling werd conservator Marianne Lubrecht geraakt door de grote rol van dieren in deze oorlog, zowel de ‘helden’ als de ‘lastpakken’. In het Natuurhistorisch Museum Maastricht is daarom van oktober 2014 tot januari 2015 tevens een mini-expositie over dieren in de Eerste Wereldoorlog te zien.