Geschiedenis in het Studielandschap

Al sinds het prille begin van 's Rijks Veeartsenijschool in 1821 werden collecties aangelegd ten behoeve van het onderwijs. De onderwijsverzamelingen anatomie en pathologie zijn het oudst en delen ervan worden tot vandaag de dag bewaard.

In de loop van de jaren brachten vernieuwingen in het onderwijs ook veranderingen met zich mee in de wijze waarin collecties opgesteld werden. Zo werden in de tweede helft van de twintigste eeuw de voorheen disciplinair gescheiden collecties gezamenlijk ondergebracht in de Schubärt Galerij. Deze galerij is de afgelopen jaren ontmanteld en vervangen door een geheel vernieuwd Studielandschap, dat ingericht is volgens de Bachelor Master structuur. Naast de aloude preparaten ('droog' en bewaard op vloeistof) wordt nu ook veel gebruik gemaakt van plastinaten, zodat studenten de preparaten ook buiten de snijzaal kunnen hanteren. Dit bevordert het ruimtelijk inzicht.

Het eigentijdse studielandschap van nu heeft een lange geschiedenis, die men graag wilde laten zien aan de bezoekers ervan. Het Museum Diergeneeskunde heeft daarom een kleine presentatie ingericht, waarin drie personen worden uitgelicht die belangrijk waren voor de veterinaire anatomie: Schubärt, Van der Zweep en Wensing. Ook wordt de ontwikkeling van onderwijsmiddelen door de eeuwen heen getoond. De presentatie bevindt zich op de eerste verdieping van het studielandschap in het Androclusgebouw.

Restauratie panelen 's Rijks Veeartsenijschool

Met financiële steun van de Numan Stichting zijn twee bijzondere objecten uit de collectie van het Museum Diergeneeskunde gerestaureerd. Het gaat om twee ingelijste houten panelen, gedateerd 1873 en 1878. Het paneel uit 1873 toont de 'Voorwaarden waarop zieke dieren ter verpleging kunnen worden opgenomen in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht'. Het paneel uit 1878 geeft een overzicht van de 'Kosten van voeding en verpleging van zieke dieren in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht’. Deze ‘prijslijst’ is ondertekend door A.W.H. Wirtz, die eind 1877 directeur werd van ’s Rijks Veeartsenijschool.