Feest van herkenning op het Veeartsenijterrein

Op zondag 13 september vond een bijzondere bijeenkomst plaats op het oude Veeartsenijterrein rond de Biltstraat. Het Instituut voor Chirurgie bestaat in 2015 100 jaar: reden voor de huidige bewoners van het gebouw om een feestweekend te organiseren. Op zaterdag 12 september vierden de (oud-)bewoners een besloten feestje; op zondag 13 september waren (oud-)studenten en (oud-)medewerkers van de faculteit Diergeneeskunde uitgenodigd voor een 'feest van herkenning'.

Prof. Peter Koolmees leidde de middag in, waarna groepjes werden rondgeleid door de oud-hooglerararen Van der Weijden, Van den Bergh en Lagerweij. Met dank aan de huidige gebruikers kon een kijkje genomen worden in diverse markante gebouwen, zoals de voormalige Pathologie, Anatomie, Fysiologie/Kleine Huisdieren en het Sectiegebouw. Zowel in het Anatomie-gebouw als in het Instituut voor Chirurgie was historisch beeldmateriaal uit de collectie van het Universiteitsmuseum te bewonderen.

De middag werd besloten met een borrel, waarbij veel oude maar ook nieuwe bekenden elkaar uitgebreid konden spreken. Dank aan alle betrokkenen voor dit geslaagde feest!

Lees het uitgebreide verslag met prachtige foto's in De Utrechtse Internet Courant

Fotoproject V.S.R. 'De Solleysel'

In de aanloop naar het lustrum van 2014 heeft een groep enthousiaste leden van V.S.R. De Solleysel haar complete historische fotocollectie geordend, beschreven en gedigitaliseerd. Dit gebeurde op het museumdepot onder begeleiding van de assistent-conservator. Bijna 1900 fotoafdrukken die de periode 1934-2000 beslaan zijn nu via de museumdatabase doorzoekbaar. In de loop van 2015 zal ook het historische archiefmateriaal van de vereniging op dezelfde wijze aangepakt worden.