Helden en lastpakken in Maastricht

In 2014 wordt met een scala aan activiteiten herdacht dat 100 jaar geleden de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Nederland was weliswaar neutraal, maar ondervond wel degelijk de ingrijpende gevolgen van ‘de grote oorlog’.In Maastricht is een grote tentoonstelling georganiseerd over Zuid-Limburg in de Eerste Wereldoorlog: ‘Onmogelijke neutraliteit’. Tijdens het samenstellen van deze tentoonstelling werd conservator Marianne Lubrecht geraakt door de grote rol van dieren in deze oorlog, zowel de ‘helden’ als de ‘lastpakken’. In het Natuurhistorisch Museum Maastricht is daarom van oktober 2014 tot januari 2015 tevens een mini-expositie over dieren in de Eerste Wereldoorlog te zien.

In de collectie diergeneeskunde van het Universiteitsmuseum is de Eerste Wereldoorlog nauwelijks zichtbaar; de Tweede Wereld oorlog daarentegen is vertegenwoordigd in allerlei materialen. Zo bewaren we bijvoorbeeld een gasmasker voor een paard uit 1940, een complete serie van het Nederlandsch Dierenartsenblad, een dictaat van Klarenbeek over de betekenis van chemische oorlogsvoering voor de dierenarts plus een set met verschillende vormen van mosterdgas, met een verzameling glasdia’s die de fysieke gevolgen van een mosterdgasaanval laat zien. Ook in foto- en archiefmateriaal komt de periode 1940-1945 volop terug.

Omdat het aanbod aan oorlogs-gerelateerde voorwerpen uit de periode 1914-1918 niet zo breed is, heeft conservator Lubrecht ervoor gekozen objecten uit de periode in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog in bruikleen te nemen. Bij het selecteren van objecten herontdekten we een ‘ondergesneeuwd’ topstuk: een complete Luftschutz-Veterinärarzneikasten!

Helden en lastpakken. Dieren in de Eerste Wereldoorlog is te zien van 1 oktober 2014 tot 4 januari 2015 in het Natuurhistorisch Museum Maastricht. Zie voor meer informatie de website van het NMM.

Fotogalerij: Helden en lastpakken

Stereotact van Sembach

In oktober 2014 kon het museum via de faculteit Diergeneeskunde een bijzonder apparaat verwerven: een stereotact, door de Duitse firma Sembach vervaardigd in opdracht van Bayer. Van dit type apparaat bestaan wereldwijd slechts drie exemplaren. Het is vervaardigd in de jaren negentig van de twintigste eeuw een daarmee een voorbeeld van 'eigentijds verzamelen'.