Najaarsdag Veterinair Historisch Genootschap te Beusichem

Op woensdag 4 november 2015 vindt de najaarsdag van het Veterinair Historisch Genootschap plaats. Het thema is:

Zoöarcheologie en biogenetica: “ Hoe zwijgende bronnen spreken.” Het programma ziet er als volgt uit:

10.00-10.30 uur      Ontvangst met koffie

10.30-11.45 uur      Huishoudelijke vergadering

11.45-12.00 uur      drs. Hein J.  Schrama: De historie van de paardenmarkt te Beusichem.

12.00-12.45 uur      Dr. Maaike Groot, Vrije Universiteit Amsterdam /IPNA , Universiteit Bazel: “Palaeopathologie: gezondheid en welzijn van dieren in het verleden.”

12.45-14.00 uur      Lunch

14.00-14.45 uur      Annelise Binois-Roman , DVM and  PhD candidate in zooarchaeology;Université Paris 1-Panthéon-Sorbonne, Equipe Archéologies environnnementales: “To cut a long tail short….The gelding and docking of lambs in Europe: a confrontation of archeological and historical sources.”

14.45-15.30 uur       Marleen Felius, autonoom beeldend kunstenaar: “Van schedelmeting tot DNA onderzoek.” Classificatie van rundvee rassen.

15.30-17.00 uur      Einde van het programma , gevolgd door een borrel.

De bijeenkomst vindt plaats in Het Heerenlogement , Markt 31  4112 JR te Beusichem

Opgave vóór  28 oktober a.s.  door overmaking van

€ 27,50 voor leden

€ 32,50 voor niet-leden van het V.H.G.

€ 17,50 voor studenten

op bankrekeningnummer NL38 INGB 0000 5810 45 t.n.v.  V.H.G.

onder vermelding van Najaarsbijeenkomst 2015.

Voor deelnemende leden van het V.H.G.  die met de trein komen geldt het advies : trein naar Culemborg. Vandaar zal een taxi(busje) rijden naar Beusichem.

Men dient zich hiervoor tijdig aan te melden bij Hein Schrama :

E:     fam.schrama@wxs.nl

T:     0344-691373

M:    06-54648763

Advies: uiterlijk 10.00 h op station in Culemborg!

Reistijd vanaf Utrecht Centraal is 18 minuten; vanaf 09.00 uur gaat de trein drie keer om op tijd te arriveren in Culemborg.

Vanaf station ’s- Hertogenbosch: reistijd  26 minuten. Vanaf 09.00 uur: tweemaal.

Er is ruime parkeergelegenheid op de Markt te Beusichem.

Schitterend schoon!

Elk half jaar gaat de afdeling Collectiebeheer van het Universiteitsmuseum op pad om een externe tentoonstelling te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld de Senaatszaal van het Academiegebouw zijn, of een tentoonstelling binnen de faculteit diergeneeskunde. De tentoongestelde objecten worden gecontroleerd op conserveringstoestand en afgestoft en de ruiten van de vitrines worden weer glimmend gepoetst. Onlangs waren op één dag álle tentoonstellingen binnen de faculteit Diergeneeskunde aan de beurt. Een flink team, uitgebreid met een vrijwilliger en een stagiaire, heeft ontzettend hard gewerkt met als resultaat schitterend schone tentoonstellingen!