The incredible Dr. Pol in Utrecht

Op National Geographic Channel worden we wekelijks op de Hoogte gehouden van de avonturen van ‘The incredible Dr. Pol’: een dierenarts van Nederlandse afkomst die een grote praktijk heeft op het platteland van de Verenigde Staten.

Dr. Pol studeerde in de jaren zestig aan de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht, wat de makers van het programma ertoe bracht in Utrecht te komen filmen. De filmploeg bezocht de huidige faculteit, maar ook de oude gebouwen aan de Biltstraat, om een beeld te krijgen van de omgeving waarin Dr. Pol het vak leerde. Bij de montage is veel historisch beeldmateriaal uit de collectie diergeneeskunde van het Universiteitsmuseum gebruikt.

In de Verenigde Staten is de betreffende aflevering al uitgezonden; wanneer dat in Nederland gaat gebeuren is nog niet duidelijk. We houden u op de hoogte! Kijk ook af en toe eens op de website van het programma.

Fotogalerij: The incredible Dr. Pol

Bul van Alexander Numan

In 1801 startte Alexander Numan met de studie geneeskunde te Groningen. Hij doorliep het traject snel: op 18 augustus 1804 promoveerde hij op een farmaceutisch onderwerp. Vertaald luidt de titel: ‘Over prepareerwijze, eigenschappen en gebruik van carbonaten die als geneesmiddel de belangrijkste zijn.