The incredible Dr. Pol in Utrecht

Op National Geographic Channel worden we wekelijks op de Hoogte gehouden van de avonturen van ‘The incredible Dr. Pol’: een dierenarts van Nederlandse afkomst die een grote praktijk heeft op het platteland van de Verenigde Staten.

Dr. Pol studeerde in de jaren zestig aan de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht, wat de makers van het programma ertoe bracht in Utrecht te komen filmen. De filmploeg bezocht de huidige faculteit, maar ook de oude gebouwen aan de Biltstraat, om een beeld te krijgen van de omgeving waarin Dr. Pol het vak leerde. Bij de montage is veel historisch beeldmateriaal uit de collectie diergeneeskunde van het Universiteitsmuseum gebruikt.

In de Verenigde Staten is de betreffende aflevering al uitgezonden; wanneer dat in Nederland gaat gebeuren is nog niet duidelijk. We houden u op de hoogte! Kijk ook af en toe eens op de website van het programma.

Fotogalerij: The incredible Dr. Pol

Fotoproject V.S.R. 'De Solleysel'

In de aanloop naar het lustrum van 2014 heeft een groep enthousiaste leden van V.S.R. De Solleysel haar complete historische fotocollectie geordend, beschreven en gedigitaliseerd. Dit gebeurde op het museumdepot onder begeleiding van de assistent-conservator. Bijna 1900 fotoafdrukken die de periode 1934-2000 beslaan zijn nu via de museumdatabase doorzoekbaar. In de loop van 2015 zal ook het historische archiefmateriaal van de vereniging op dezelfde wijze aangepakt worden.