Van Rossem vertelt... Twee eeuwen diergeneeskunde

Op 29 oktober heeft RTV Utrecht een aflevering van 'Van Rossem vertelt' uitgezonden die gaat over twee eeuwen ontwikkelingen in de diergeneeskunde.

In de serie ‘Van Rossem vertelt’ bezoekt de Utrechtse historicus en oud-hoogleraar diverse plekken in de provincie Utrecht en vertelt over verschillende perioden en onderwerpen uit de regionale geschiedenis. De uitzending over twee eeuwen diergeneeskunde is opgenomen in de Universiteitskliniek Paard, op het oude Veeartsenijterrein rond de Biltstraat en in het depot van het Universiteitsmuseum.

Uitzending gemist? Bekijk 'm hier

Herontdekte aanwinsten

Binnen het Universiteitsmuseum zijn conservatoren en collectiemedewerkers bezig met een grote inhaalslag bij het verwerken van aanwinsten uit het verleden. Ook de conservator en assistent-conservator van het Museum Diergeneeskunde nemen deel in dit project. Er zijn inmiddels vele meters aan foto- en ander beeldmateriaal bekeken, beoordeeld en verwerkt. Daarbij zijn veel pareltjes voor de collectie herontdekt! Zo blijkt de collectie diergeneeskunde een veel grotere hoeveelheid foto's uit voormalig Nederlands-Indië te bezitten dan gedacht. Veel van deze glasdia's en fotoafdrukken komen uit het begin van de twintigste eeuw. Ze tonen onder meer verschillende paarden- en rundveerassen, de huisvesting en het gebruik van vee en het veterinaire onderwijs te Buitenzorg. Hier is een kleine selectie te zien van deze prachtige plaatjes.