Van Rossem vertelt... Twee eeuwen diergeneeskunde

Op 29 oktober heeft RTV Utrecht een aflevering van 'Van Rossem vertelt' uitgezonden die gaat over twee eeuwen ontwikkelingen in de diergeneeskunde.

In de serie ‘Van Rossem vertelt’ bezoekt de Utrechtse historicus en oud-hoogleraar diverse plekken in de provincie Utrecht en vertelt over verschillende perioden en onderwerpen uit de regionale geschiedenis. De uitzending over twee eeuwen diergeneeskunde is opgenomen in de Universiteitskliniek Paard, op het oude Veeartsenijterrein rond de Biltstraat en in het depot van het Universiteitsmuseum.

Uitzending gemist? Bekijk 'm hier

Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine stof te verzamelen. De machine, een Langreuter, was oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde. Bert Nederbragt en Babke Aarts besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hoopte zij inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.