Van Rossem vertelt... Twee eeuwen diergeneeskunde

Op 29 oktober heeft RTV Utrecht een aflevering van 'Van Rossem vertelt' uitgezonden die gaat over twee eeuwen ontwikkelingen in de diergeneeskunde.

In de serie ‘Van Rossem vertelt’ bezoekt de Utrechtse historicus en oud-hoogleraar diverse plekken in de provincie Utrecht en vertelt over verschillende perioden en onderwerpen uit de regionale geschiedenis. De uitzending over twee eeuwen diergeneeskunde is opgenomen in de Universiteitskliniek Paard, op het oude Veeartsenijterrein rond de Biltstraat en in het depot van het Universiteitsmuseum.

Uitzending gemist? Bekijk 'm hier

De faculteit in beeld

Eerder plaatsten we een oproep voor fotomateriaal uit de jaren zestig en zeventig van de twinstige eeuw om toe te voegen aan de collectie van Museum Diergeneeskunde. Hulp hoefde niet van ver te komen. Dr. Dick Groothuis bracht ons in contact met Prof.dr. J.F. Frik. Uit het privéarchief van Frik heeft het museum twee fotoalbums opgenomen en gedigitaliseerd. De albums bieden een mooi beeld van het biltstraatterrein, en in het bijzonder de vakgroep bacteriologie die destijds was gevestigd in Gildestein. Een kleine selectie van de foto's kunt u hieronder bekijken.