Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine, de Langreuter, oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde,  stof te verzamelen. We hebben besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hopen we inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.

In de loop van het project zullen we geïnteresseerden op de hoogte houden via updates op deze website, maar vooral ook via onze Wordpress-blogs.

Bert Nederbragt en Babke Aarts

Lees hier alle tot nu toe verschenen Langreuterblogs!

Fotogalerij: Langreuter

Aanwinsten

Gezocht: foto's uit de jaren zestig en zeventig

Het Museum Diergeneeskunde beheert een fotocollectie die bijna 9000 afdrukken en glasdia’s omvat. Deze grote en gevarieerde verzameling bevat naast onderwijs- en onderzoeksmateriaal veel afbeeldingen die het dagelijks leven in de veterinaire praktijk en vooral ook op de faculteit Diergeneeskunde tonen. De nadruk ligt hierbij op de eerste helft van de twintigste eeuw.