Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine, de Langreuter, oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde,  stof te verzamelen. We hebben besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hopen we inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.

In de loop van het project zullen we geïnteresseerden op de hoogte houden via updates op deze website, maar vooral ook via onze Wordpress-blogs.

Bert Nederbragt en Babke Aarts

Lees hier alle tot nu toe verschenen Langreuterblogs!

Fotogalerij: Langreuter

Aanwinsten

Onderwijscollectie veterinaire anatomie

Als sinds haar oprichting in 1821 beschikt de opleiding diergeneeskunde over uitgebreide onderwijscollecties, onder andere op het gebied van anatomie. Een deel van de historische onderwijscollectie wordt vandaag de dag nog gebruikt in het studielandschap, een ander deel staat achter de schermen in het depot op de faculteit Diergeneeskunde. Omdat dit deel van de collectie beter op zijn plek is in het Universiteitsmuseum, waar objecten met alle mogelijke museale zorg behandeld worden, worden er stapsgewijs objecten opgenomen in de museumcollectie. Onlangs is er weer een selectie gemaakt van preparaten die een museale status krijgen. Binnenkort geven we hier een indruk van de nieuwste aanwinsten!