Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine, de Langreuter, oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde,  stof te verzamelen. We hebben besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hopen we inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.

In de loop van het project zullen we geïnteresseerden op de hoogte houden via updates op deze website, maar vooral ook via onze Wordpress-blogs.

Bert Nederbragt en Babke Aarts

Lees hier alle tot nu toe verschenen Langreuterblogs!

Fotogalerij: Langreuter

Restauratie panelen 's Rijks Veeartsenijschool

Met financiële steun van de Numan Stichting zijn twee bijzondere objecten uit de collectie van het Museum Diergeneeskunde gerestaureerd. Het gaat om twee ingelijste houten panelen, gedateerd 1873 en 1878. Het paneel uit 1873 toont de 'Voorwaarden waarop zieke dieren ter verpleging kunnen worden opgenomen in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht'. Het paneel uit 1878 geeft een overzicht van de 'Kosten van voeding en verpleging van zieke dieren in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht’. Deze ‘prijslijst’ is ondertekend door A.W.H. Wirtz, die eind 1877 directeur werd van ’s Rijks Veeartsenijschool.