Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine, de Langreuter, oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde,  stof te verzamelen. We hebben besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hopen we inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.

In de loop van het project zullen we geïnteresseerden op de hoogte houden via updates op deze website, maar vooral ook via onze Wordpress-blogs.

Bert Nederbragt en Babke Aarts

Lees hier alle tot nu toe verschenen Langreuterblogs!

Fotogalerij: Langreuter

Collectiewebsite van het Universiteitsmuseum

Sinds enige tijd is de collectiewebsite van het Universiteitsmuseum online. Er staan al ruim 5.500 objecten uit allerlei vakgebieden in de online database. Opgezette vogels, onderwijsplaten, memorabilia, foetussen op sterk water, portretten en fotomateriaal: alles is terug te vinden via zoeken op thema, periode, vakgebied, trefwoord en zelfs kleur.