Cinema Animale

Cinema animale:

prikkelende wetenschap en kwaliteitsfilms

Filmtheater 't Hoogt en het Universiteitsmuseum presenteren: Cinema Animale. Huilende kamelen, pratende katten, beroemde apen, knuffelkoeien en je eigen huisdier. Alles komt langs in Cinema Animale in 't Hoogt: een film- en wetenschapsprogramma met in de hoofdrol mensen en dieren. In drie avonden ontdek je hoe Flipper jouw kijk op dieren heeft veranderd. Waarom we vleeskuikens gedogen en hoeveel we lijken op chimpansees. Met films als 'The story of the weeping camel', 'Mijn lieve kankerhond' en 'See no evil' duik je samen met wetenschappers dieper in de relatie tussen mens en dier.

Peter Koolmees trapte op 15 oktober 2015 het programma af met de thema-avond 'Wij houden van dieren... Toch?'. De twee korte documentaires die getoond werden, 'Mijn lieve kankerhond' en 'Facing animals', laten zien hoe ambivalent en complex onze huidige relatie tot dieren is. Koolmees leidde de documentaires in en uit met een duik in het verleden en een reflectie op het heden. Hoe werden werkdieren troeteldieren, en vanuit welk perspectief en om welke redenen geven wij geld uit aan de dierenarts?

Op woensdag 15 januari en woensdag 15 april zijn er nog filmvertoningen over mens-dierrelaties met inleidingen door wetenschappers. Zie voor meer informatie de website van 't Hoogt.

Onderwijscollectie veterinaire anatomie

Als sinds haar oprichting in 1821 beschikt de opleiding diergeneeskunde over uitgebreide onderwijscollecties, onder andere op het gebied van anatomie. Een deel van de historische onderwijscollectie wordt vandaag de dag nog gebruikt in het studielandschap, een ander deel staat achter de schermen in het depot op de faculteit Diergeneeskunde. Omdat dit deel van de collectie beter op zijn plek is in het Universiteitsmuseum, waar objecten met alle mogelijke museale zorg behandeld worden, worden er stapsgewijs objecten opgenomen in de museumcollectie. Onlangs is er weer een selectie gemaakt van preparaten die een museale status krijgen. Binnenkort geven we hier een indruk van de nieuwste aanwinsten!

Word vriend van

De Numan Stichting

en help ook mee het veterinair academisch erfgoed te bewaren!

Ja, ik word vriend!