Cinema Animale

Cinema animale:

prikkelende wetenschap en kwaliteitsfilms

Filmtheater 't Hoogt en het Universiteitsmuseum presenteren: Cinema Animale. Huilende kamelen, pratende katten, beroemde apen, knuffelkoeien en je eigen huisdier. Alles komt langs in Cinema Animale in 't Hoogt: een film- en wetenschapsprogramma met in de hoofdrol mensen en dieren. In drie avonden ontdek je hoe Flipper jouw kijk op dieren heeft veranderd. Waarom we vleeskuikens gedogen en hoeveel we lijken op chimpansees. Met films als 'The story of the weeping camel', 'Mijn lieve kankerhond' en 'See no evil' duik je samen met wetenschappers dieper in de relatie tussen mens en dier.

Peter Koolmees trapte op 15 oktober 2015 het programma af met de thema-avond 'Wij houden van dieren... Toch?'. De twee korte documentaires die getoond werden, 'Mijn lieve kankerhond' en 'Facing animals', laten zien hoe ambivalent en complex onze huidige relatie tot dieren is. Koolmees leidde de documentaires in en uit met een duik in het verleden en een reflectie op het heden. Hoe werden werkdieren troeteldieren, en vanuit welk perspectief en om welke redenen geven wij geld uit aan de dierenarts?

Op woensdag 15 januari en woensdag 15 april zijn er nog filmvertoningen over mens-dierrelaties met inleidingen door wetenschappers. Zie voor meer informatie de website van 't Hoogt.

Schitterend schoon!

Elk half jaar gaat de afdeling Collectiebeheer van het Universiteitsmuseum op pad om een externe tentoonstelling te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld de Senaatszaal van het Academiegebouw zijn, of een tentoonstelling binnen de faculteit diergeneeskunde. De tentoongestelde objecten worden gecontroleerd op conserveringstoestand en afgestoft en de ruiten van de vitrines worden weer glimmend gepoetst. Onlangs waren op één dag álle tentoonstellingen binnen de faculteit Diergeneeskunde aan de beurt. Een flink team, uitgebreid met een vrijwilliger en een stagiaire, heeft ontzettend hard gewerkt met als resultaat schitterend schone tentoonstellingen!