Op 5 november 2014 is tijdens de najaarsdag van het Veterinair Historisch Genootschap het eerste exemplaar van de Canon van de diergeneeskunde uitgereikt. De Canon toont op een toegankelijke manier in 50 vensters de ontwikkelingen, personen, gebeurtenissen en instituten die de diergeneeskunde in Nederland hebben gevormd tot wat zij nu is.

Een vijfkoppige redactie heeft in samenwerking met vele gastauteurs en uitgeverij DCHG Medische Communicatie hard gewerkt om een representatief beeld te geven van de geschiedenis van de diergeneeskunde en de veterinaire beroepsgroep in Nederland. De indeling van de vensters is uniek ten opzichte van die van andere canons: omdat de ontwikkelingen met betrekking tot diersoorten een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van het vakgebied, hebben 14 van de 50 vensters een specifieke diersoort als onderwerp.

Voor meer informatie en het bestellen van de Canon: bezoek de webshop van uitgeverij DCHG.

Onderwijscollectie veterinaire anatomie

Als sinds haar oprichting in 1821 beschikt de opleiding diergeneeskunde over uitgebreide onderwijscollecties, onder andere op het gebied van anatomie. Een deel van de historische onderwijscollectie wordt vandaag de dag nog gebruikt in het studielandschap, een ander deel staat achter de schermen in het depot op de faculteit Diergeneeskunde. Omdat dit deel van de collectie beter op zijn plek is in het Universiteitsmuseum, waar objecten met alle mogelijke museale zorg behandeld worden, worden er stapsgewijs objecten opgenomen in de museumcollectie. Onlangs is er weer een selectie gemaakt van preparaten die een museale status krijgen. Binnenkort geven we hier een indruk van de nieuwste aanwinsten!