Peerdepieten!

In 1958 vond de eerste editie van Peerdepieten plaats. Op 9 mei 2015 wordt alweer de 58e Peerdepieten georganiseerd. In de loop van de ruime halve eeuw die deze traditie al bestaat is er het nodige veranderd, zoals de locatie. De eerste draverijen vonden plaats op Mereveld, en via Hilversum en Duindigt verhuisde men uiteindelijk naar Victoria Park Wolvega. Werden er aanvankelijk vooral Peerdepieten gehuldigd; tegenwoordig vallen ook Peerdepetra’s in de prijzen!

Dit belangrijke evenement, dat tevens de diesviering van de Diergeneeskundige Studenten Kring is, laat zijn sporen na in de collectie van het Museum Diergeneeskunde. Naast veel foto's bewaren we archiefmateriaal m.b.t. Peerdepieten, zoals affiches en draaiboeken, maar bijvoorbeeld ook een exemplaar van de Professorenprijs!

Fotogalerij: Peerdepieten

De plattelandsidylle van dokter Vlimmen

Hubertus Adrianus Pulles (geboren 1895) heeft decennialang hèt beeld van de dierenarts bepaald: hij stond namelijk model voor Dokter Vlimmen, de hoofdpersoon uit de trilogie van Anton Roothaert, die later verfilmd werd. Pulles studeerde diergeneeskunde en vestigde zich als dierenarts in Noord-Brabant. Roothaert vergezelde hem vaak tijdens zijn werkzaamheden en deed daarbij inspiratie op voor zijn roman Dokter Vlimmen.