Peerdepieten!

In 1958 vond de eerste editie van Peerdepieten plaats. Op 9 mei 2015 wordt alweer de 58e Peerdepieten georganiseerd. In de loop van de ruime halve eeuw die deze traditie al bestaat is er het nodige veranderd, zoals de locatie. De eerste draverijen vonden plaats op Mereveld, en via Hilversum en Duindigt verhuisde men uiteindelijk naar Victoria Park Wolvega. Werden er aanvankelijk vooral Peerdepieten gehuldigd; tegenwoordig vallen ook Peerdepetra’s in de prijzen!

Dit belangrijke evenement, dat tevens de diesviering van de Diergeneeskundige Studenten Kring is, laat zijn sporen na in de collectie van het Museum Diergeneeskunde. Naast veel foto's bewaren we archiefmateriaal m.b.t. Peerdepieten, zoals affiches en draaiboeken, maar bijvoorbeeld ook een exemplaar van de Professorenprijs!

Fotogalerij: Peerdepieten

Schitterend schoon!

Elk half jaar gaat de afdeling Collectiebeheer van het Universiteitsmuseum op pad om een externe tentoonstelling te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld de Senaatszaal van het Academiegebouw zijn, of een tentoonstelling binnen de faculteit diergeneeskunde. De tentoongestelde objecten worden gecontroleerd op conserveringstoestand en afgestoft en de ruiten van de vitrines worden weer glimmend gepoetst. Onlangs waren op één dag álle tentoonstellingen binnen de faculteit Diergeneeskunde aan de beurt. Een flink team, uitgebreid met een vrijwilliger en een stagiaire, heeft ontzettend hard gewerkt met als resultaat schitterend schone tentoonstellingen!