Geschiedenis in het Studielandschap

Al sinds het prille begin van 's Rijks Veeartsenijschool in 1821 werden collecties aangelegd ten behoeve van het onderwijs. De onderwijsverzamelingen anatomie en pathologie zijn het oudst en delen ervan worden tot vandaag de dag bewaard.

In de loop van de jaren brachten vernieuwingen in het onderwijs ook veranderingen met zich mee in de wijze waarin collecties opgesteld werden. Zo werden in de tweede helft van de twintigste eeuw de voorheen disciplinair gescheiden collecties gezamenlijk ondergebracht in de Schubärt Galerij. Deze galerij is de afgelopen jaren ontmanteld en vervangen door een geheel vernieuwd Studielandschap, dat ingericht is volgens de Bachelor Master structuur. Naast de aloude preparaten ('droog' en bewaard op vloeistof) wordt nu ook veel gebruik gemaakt van plastinaten, zodat studenten de preparaten ook buiten de snijzaal kunnen hanteren. Dit bevordert het ruimtelijk inzicht.

Het eigentijdse studielandschap van nu heeft een lange geschiedenis, die men graag wilde laten zien aan de bezoekers ervan. Het Museum Diergeneeskunde heeft daarom een kleine presentatie ingericht, waarin drie personen worden uitgelicht die belangrijk waren voor de veterinaire anatomie: Schubärt, Van der Zweep en Wensing. Ook wordt de ontwikkeling van onderwijsmiddelen door de eeuwen heen getoond. De presentatie bevindt zich op de eerste verdieping van het studielandschap in het Androclusgebouw.

Schitterend schoon!

Elk half jaar gaat de afdeling Collectiebeheer van het Universiteitsmuseum op pad om een externe tentoonstelling te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld de Senaatszaal van het Academiegebouw zijn, of een tentoonstelling binnen de faculteit diergeneeskunde. De tentoongestelde objecten worden gecontroleerd op conserveringstoestand en afgestoft en de ruiten van de vitrines worden weer glimmend gepoetst. Onlangs waren op één dag álle tentoonstellingen binnen de faculteit Diergeneeskunde aan de beurt. Een flink team, uitgebreid met een vrijwilliger en een stagiaire, heeft ontzettend hard gewerkt met als resultaat schitterend schone tentoonstellingen!