Lustrumbijeenkomst Veterinair Historisch Genootschap

Lustrumbijeenkomst van het Veterinair Historisch Genootschap

De najaarsbijeenkomst van het Veterinair Historisch Genootschap staat dit jaar in het teken van het vijfentwintigjarig bestaan van het VHG. Het thema is dan ook: 25 jaar VHG. De positie van veterinaire geschiedenis binnen de wetenschapsgeschiedenis'. Zoals gewoonlijk begint de bijeenkomst om 10:30 met de algemene ledenvergadering. Daarna volgt een uitgebreid lezingenprogramma met voordrachten van onder meer prof. dr. Peter A. Koolmees, prof. dr. Frank G. Huisman en prof. Susan D. Jones DVM PhD. Ook drs. Rob Back en prof. dr. Frans van Knapen geven acte de presence.

Tegen het einde van het programma wordt het eerste exemplaar van de Canon van de diergeneeskunde in Nederland uitgereikt en tevens wordt de vernieuwde website van de Numan Stichting gelanceerd. Daarna volgt een feestelijke afsluiting met borrel.

De lustrumbijeenkomst van het VHG vindt plaats op een bijzondere locatie: het Hodshonhuis aan het Spaarne te Haarlem. Dit gebouw is sinds 1841 de zetel van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen: het oudste geleerde genootschap van Nederland.

Aanmelden voor de bijeenkomst is nog mogelijk tot 1 november 2014 door 27,50 (VHG-leden) of 35,00 (niet-leden) over te maken op IBAN NL38INGB0000581045 t.n.v. het Veterinair Historisch Genootschap te Deventer.

Helden en lastpakken in Maastricht

In 2014 wordt met een scala aan activiteiten herdacht dat 100 jaar geleden de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Nederland was weliswaar neutraal, maar ondervond wel degelijk de ingrijpende gevolgen van ‘de grote oorlog’.In Maastricht is een grote tentoonstelling georganiseerd over Zuid-Limburg in de Eerste Wereldoorlog: ‘Onmogelijke neutraliteit’. Tijdens het samenstellen van deze tentoonstelling werd conservator Marianne Lubrecht geraakt door de grote rol van dieren in deze oorlog, zowel de ‘helden’ als de ‘lastpakken’. In het Natuurhistorisch Museum Maastricht is daarom van oktober 2014 tot januari 2015 tevens een mini-expositie over dieren in de Eerste Wereldoorlog te zien.