Lustrumbijeenkomst Veterinair Historisch Genootschap

Lustrumbijeenkomst van het Veterinair Historisch Genootschap

De najaarsbijeenkomst van het Veterinair Historisch Genootschap staat dit jaar in het teken van het vijfentwintigjarig bestaan van het VHG. Het thema is dan ook: 25 jaar VHG. De positie van veterinaire geschiedenis binnen de wetenschapsgeschiedenis'. Zoals gewoonlijk begint de bijeenkomst om 10:30 met de algemene ledenvergadering. Daarna volgt een uitgebreid lezingenprogramma met voordrachten van onder meer prof. dr. Peter A. Koolmees, prof. dr. Frank G. Huisman en prof. Susan D. Jones DVM PhD. Ook drs. Rob Back en prof. dr. Frans van Knapen geven acte de presence.

Tegen het einde van het programma wordt het eerste exemplaar van de Canon van de diergeneeskunde in Nederland uitgereikt en tevens wordt de vernieuwde website van de Numan Stichting gelanceerd. Daarna volgt een feestelijke afsluiting met borrel.

De lustrumbijeenkomst van het VHG vindt plaats op een bijzondere locatie: het Hodshonhuis aan het Spaarne te Haarlem. Dit gebouw is sinds 1841 de zetel van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen: het oudste geleerde genootschap van Nederland.

Aanmelden voor de bijeenkomst is nog mogelijk tot 1 november 2014 door 27,50 (VHG-leden) of 35,00 (niet-leden) over te maken op IBAN NL38INGB0000581045 t.n.v. het Veterinair Historisch Genootschap te Deventer.

Onderwijscollectie veterinaire anatomie

Als sinds haar oprichting in 1821 beschikt de opleiding diergeneeskunde over uitgebreide onderwijscollecties, onder andere op het gebied van anatomie. Een deel van de historische onderwijscollectie wordt vandaag de dag nog gebruikt in het studielandschap, een ander deel staat achter de schermen in het depot op de faculteit Diergeneeskunde. Omdat dit deel van de collectie beter op zijn plek is in het Universiteitsmuseum, waar objecten met alle mogelijke museale zorg behandeld worden, worden er stapsgewijs objecten opgenomen in de museumcollectie. Onlangs is er weer een selectie gemaakt van preparaten die een museale status krijgen. Binnenkort geven we hier een indruk van de nieuwste aanwinsten!