Lustrumbijeenkomst Veterinair Historisch Genootschap

Lustrumbijeenkomst van het Veterinair Historisch Genootschap

De najaarsbijeenkomst van het Veterinair Historisch Genootschap staat dit jaar in het teken van het vijfentwintigjarig bestaan van het VHG. Het thema is dan ook: 25 jaar VHG. De positie van veterinaire geschiedenis binnen de wetenschapsgeschiedenis'. Zoals gewoonlijk begint de bijeenkomst om 10:30 met de algemene ledenvergadering. Daarna volgt een uitgebreid lezingenprogramma met voordrachten van onder meer prof. dr. Peter A. Koolmees, prof. dr. Frank G. Huisman en prof. Susan D. Jones DVM PhD. Ook drs. Rob Back en prof. dr. Frans van Knapen geven acte de presence.

Tegen het einde van het programma wordt het eerste exemplaar van de Canon van de diergeneeskunde in Nederland uitgereikt en tevens wordt de vernieuwde website van de Numan Stichting gelanceerd. Daarna volgt een feestelijke afsluiting met borrel.

De lustrumbijeenkomst van het VHG vindt plaats op een bijzondere locatie: het Hodshonhuis aan het Spaarne te Haarlem. Dit gebouw is sinds 1841 de zetel van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen: het oudste geleerde genootschap van Nederland.

Aanmelden voor de bijeenkomst is nog mogelijk tot 1 november 2014 door 27,50 (VHG-leden) of 35,00 (niet-leden) over te maken op IBAN NL38INGB0000581045 t.n.v. het Veterinair Historisch Genootschap te Deventer.

Restauratie panelen 's Rijks Veeartsenijschool

Met financiële steun van de Numan Stichting zijn twee bijzondere objecten uit de collectie van het Museum Diergeneeskunde gerestaureerd. Het gaat om twee ingelijste houten panelen, gedateerd 1873 en 1878. Het paneel uit 1873 toont de 'Voorwaarden waarop zieke dieren ter verpleging kunnen worden opgenomen in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht'. Het paneel uit 1878 geeft een overzicht van de 'Kosten van voeding en verpleging van zieke dieren in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht’. Deze ‘prijslijst’ is ondertekend door A.W.H. Wirtz, die eind 1877 directeur werd van ’s Rijks Veeartsenijschool.