Voorjaarsbijeenkomst 2017 van het Veterinair Historisch Genootschap te Utrecht

Op woensdag 5 april 2017 vindt de najaarsdag van het Veterinair Historisch Genootschap plaats in het Willem C. Schimmelgebouw in de Uithof.

Het thema is: Geschiedenis van de proefdierkunde

Het programma ziet er als volgt uit:

Locatie: Collegezaal Departement Gezondheidszorg Paard
Faculteit Diergeneeskunde
Yalelaan 114, 3584 CM Utrecht

Dagvoorzitter: Drs. Hein Schrama

10.00 uur:       Ontvangst met koffie

10.30 uur:       57e  Algemene Ledenvergadering van het Veterinair Historisch Genootschap

11.30 uur:       Prof. dr. Bert F.M. van Zutphen, emeritus hoogleraar Proefdierkunde, faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht

"Geschiedenis van het dierexperiment. De rol van de proefdierkunde"

12.15 uur:       Lunch

13.30 uur:       Prof. dr. Bas J. Blaauboer, emeritus Doerenkamp-Zbinden leerstoel, Divisie Toxicologie, IRAS, Universiteit Utrecht

"Alternatieven voor dierproeven in historisch perspectief"

14.15 uur:       Dr. Amanda Kluveld, Faculteit der Cultuur-en Maatschappijwetenschappen, Universiteit Maastricht

"Verboden kennis. De Nederlandse anti-vivisectionisten 1897-1950 en hun opvattingen over de aard en het wezen van de medische wetenschap"

15.15 uur:       Afsluiting en borrel

Aanmelden voor dit event kan tot 1 april a.s. door overmaking van:

€ 32,50 voor leden van het V.H.G.,
€ 37,50 voor niet-leden van het V.H.G,
€ 17,50 voor studenten,

op bankrekeningnummer NL38 INGB 0000 5810 45 t.n.v.  V.H.G.,onder vermelding van Voorjaarsbijeenkomst 2017.

De faculteit in beeld

Eerder plaatsten we een oproep voor fotomateriaal uit de jaren zestig en zeventig van de twinstige eeuw om toe te voegen aan de collectie van Museum Diergeneeskunde. Hulp hoefde niet van ver te komen. Dr. Dick Groothuis bracht ons in contact met Prof.dr. J.F. Frik. Uit het privéarchief van Frik heeft het museum twee fotoalbums opgenomen en gedigitaliseerd. De albums bieden een mooi beeld van het biltstraatterrein, en in het bijzonder de vakgroep bacteriologie die destijds was gevestigd in Gildestein. Een kleine selectie van de foto's kunt u hieronder bekijken.