Voorjaarsbijeenkomst 2017 van het Veterinair Historisch Genootschap te Utrecht

Op woensdag 5 april 2017 vindt de najaarsdag van het Veterinair Historisch Genootschap plaats in het Willem C. Schimmelgebouw in de Uithof.

Het thema is: Geschiedenis van de proefdierkunde

Het programma ziet er als volgt uit:

Locatie: Collegezaal Departement Gezondheidszorg Paard
Faculteit Diergeneeskunde
Yalelaan 114, 3584 CM Utrecht

Dagvoorzitter: Drs. Hein Schrama

10.00 uur:       Ontvangst met koffie

10.30 uur:       57e  Algemene Ledenvergadering van het Veterinair Historisch Genootschap

11.30 uur:       Prof. dr. Bert F.M. van Zutphen, emeritus hoogleraar Proefdierkunde, faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht

"Geschiedenis van het dierexperiment. De rol van de proefdierkunde"

12.15 uur:       Lunch

13.30 uur:       Prof. dr. Bas J. Blaauboer, emeritus Doerenkamp-Zbinden leerstoel, Divisie Toxicologie, IRAS, Universiteit Utrecht

"Alternatieven voor dierproeven in historisch perspectief"

14.15 uur:       Dr. Amanda Kluveld, Faculteit der Cultuur-en Maatschappijwetenschappen, Universiteit Maastricht

"Verboden kennis. De Nederlandse anti-vivisectionisten 1897-1950 en hun opvattingen over de aard en het wezen van de medische wetenschap"

15.15 uur:       Afsluiting en borrel

Aanmelden voor dit event kan tot 1 april a.s. door overmaking van:

€ 32,50 voor leden van het V.H.G.,
€ 37,50 voor niet-leden van het V.H.G,
€ 17,50 voor studenten,

op bankrekeningnummer NL38 INGB 0000 5810 45 t.n.v.  V.H.G.,onder vermelding van Voorjaarsbijeenkomst 2017.

Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine stof te verzamelen. De machine, een Langreuter, was oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde. Bert Nederbragt en Babke Aarts besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hoopte zij inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.