Voorjaarsbijeenkomst VHG: One Health, verleden en heden

Op woensdag 15 april 2015 zal de voorjaarsbijeenkomst van het Veterinair Historisch Genootschap gehouden worden. Locatie: Departement Gezondheidszorg Paard van de faculteit Diergeneeskunde. Het thema luidt: One Health, verleden en heden. Het programma ziet er als volgt uit:

11.30 uur  Prof.dr.P. Zwart, emeritus hoogleraar Veterinaire Pathologie, bijzondere dieren, ' Vogels  en reptielen hebben gemeenschappelijke aspecten.'

12.30 uur  Lunch

13.45 uur.  Prof.dr.G.J.J. van Doornum , emeritus bijzonder hoogleraar Klinische Virologie bij het Erasmus MC te Rotterdam,  ' Schets van de geschiedenis van de klinische (humane) virologie in Nederland.'

14.30 uur.  Mevrouw A. Floor Haalboom MA, promovenda bij het Descartes Centrum voor Wetenschapsgeschiedenis en -filosofie, Universiteit Utrecht, 'Zoonosen in historisch perspectief: wat kunnen we leren van strubbelingen rond Salmonella en veevoer in Nederland (1959- 1978)?'

15.15 uur     Einde van het programma, gevolgd door een borrel.

Aanmelden: zie de website van het VHG

Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine stof te verzamelen. De machine, een Langreuter, was oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde. Bert Nederbragt en Babke Aarts besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hoopte zij inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.