Voorjaarsbijeenkomst VHG: One Health, verleden en heden

Op woensdag 15 april 2015 zal de voorjaarsbijeenkomst van het Veterinair Historisch Genootschap gehouden worden. Locatie: Departement Gezondheidszorg Paard van de faculteit Diergeneeskunde. Het thema luidt: One Health, verleden en heden. Het programma ziet er als volgt uit:

11.30 uur  Prof.dr.P. Zwart, emeritus hoogleraar Veterinaire Pathologie, bijzondere dieren, ' Vogels  en reptielen hebben gemeenschappelijke aspecten.'

12.30 uur  Lunch

13.45 uur.  Prof.dr.G.J.J. van Doornum , emeritus bijzonder hoogleraar Klinische Virologie bij het Erasmus MC te Rotterdam,  ' Schets van de geschiedenis van de klinische (humane) virologie in Nederland.'

14.30 uur.  Mevrouw A. Floor Haalboom MA, promovenda bij het Descartes Centrum voor Wetenschapsgeschiedenis en -filosofie, Universiteit Utrecht, 'Zoonosen in historisch perspectief: wat kunnen we leren van strubbelingen rond Salmonella en veevoer in Nederland (1959- 1978)?'

15.15 uur     Einde van het programma, gevolgd door een borrel.

Aanmelden: zie de website van het VHG

Historie op de kaart

Op het oude terrein van Diergeneeskundige opleiding aan de Biltstraat in Utrecht is nog veel te zien van vroeger. Veel van oude faculteitsgebouwen vinden vandaag de dag nieuwe bestemming als woning of kantoorgebouw. Zo zijn de paardenstallen inmiddels verbouwd tot woningen, is er een theater in de oude manege - ook wel bekend als Paardenkathedraal - en kan men dineren in de voormalige hondenstallen bij Goesting.