Op dierendag 4 oktober 2017 zal de vriendendag van de Numan Stichting plaatsvinden in het depot van Museum Diergeneeskunde.

UITNODIGING VRIENDENDAG

Het Museum Diergeneeskunde staat een grote verandering te wachten. Naast een intensieve verbouwing van het Universiteitsmuseum gaan ook de diverse depots op de schop.

Op 4 oktober aanstaande bieden wij u de gelegenheid om het depot van Diergeneeskunde in de Uithof te bezoeken. U wordt rondgeleid door onze conservatoren langs de diversiteit aan objecten die de collectie rijk is. Ook krijgt u een kijkje in de keuken van het digitaliseren van de objecten en tonen we enkele projecten die we dankzij uw steun konden uitvoeren.

Het programma luidt als volgt:

13.30-14.00 uur: Ontvangst met koffie en thee.

14.00-14.10 uur: Welkomstwoord Frans van Knapen, voorzitter.

14.10-14.30 uur: Inleiding Peter Koolmees, conservator.

14.30-15.15 uur: Rondleiding depot Peter Koolmees / demonstratie digitalisering (groepsgewijs) Charlotte Hartong, assistent conservator.

15.15: Wisseling van groep.

15.15-16.00 uur: Rondleiding depot / demonstratie digitalisering.

16.00-16.30 uur: Afsluitende borrel met diapresentatie van oude foto’s.

De Numan Stichting nodigt u van harte uit voor deze Vriendendag in het Depot van het Museum Diergeneeskunde. Adres: Caroline Bleekergebouw, Sorbonnelaan 4, 3584 CA Utrecht

Opgave voor de Vriendendag vóór 1 september a.s. bij:

• Per e-mail: numanstichting@uu.nl
  • of per brief naar:
    Numanstichting
    t.a.v. Chava Jurgens,
    Yalelaan 7
    3584 CL Utrecht

Wij hopen u die middag te mogen begroeten.

Met vriendelijke groeten,
namens het bestuur

Frans van Knapen

Onderwijscollectie veterinaire anatomie

Als sinds haar oprichting in 1821 beschikt de opleiding diergeneeskunde over uitgebreide onderwijscollecties, onder andere op het gebied van anatomie. Een deel van de historische onderwijscollectie wordt vandaag de dag nog gebruikt in het studielandschap, een ander deel staat achter de schermen in het depot op de faculteit Diergeneeskunde. Omdat dit deel van de collectie beter op zijn plek is in het Universiteitsmuseum, waar objecten met alle mogelijke museale zorg behandeld worden, worden er stapsgewijs objecten opgenomen in de museumcollectie. Onlangs is er weer een selectie gemaakt van preparaten die een museale status krijgen. Binnenkort geven we hier een indruk van de nieuwste aanwinsten!