Op dierendag 4 oktober 2017 zal de vriendendag van de Numan Stichting plaatsvinden in het depot van Museum Diergeneeskunde.

UITNODIGING VRIENDENDAG

Het Museum Diergeneeskunde staat een grote verandering te wachten. Naast een intensieve verbouwing van het Universiteitsmuseum gaan ook de diverse depots op de schop.

Op 4 oktober aanstaande bieden wij u de gelegenheid om het depot van Diergeneeskunde in de Uithof te bezoeken. U wordt rondgeleid door onze conservatoren langs de diversiteit aan objecten die de collectie rijk is. Ook krijgt u een kijkje in de keuken van het digitaliseren van de objecten en tonen we enkele projecten die we dankzij uw steun konden uitvoeren.

Het programma luidt als volgt:

13.30-14.00 uur: Ontvangst met koffie en thee.

14.00-14.10 uur: Welkomstwoord Frans van Knapen, voorzitter.

14.10-14.30 uur: Inleiding Peter Koolmees, conservator.

14.30-15.15 uur: Rondleiding depot Peter Koolmees / demonstratie digitalisering (groepsgewijs) Charlotte Hartong, assistent conservator.

15.15: Wisseling van groep.

15.15-16.00 uur: Rondleiding depot / demonstratie digitalisering.

16.00-16.30 uur: Afsluitende borrel met diapresentatie van oude foto’s.

De Numan Stichting nodigt u van harte uit voor deze Vriendendag in het Depot van het Museum Diergeneeskunde. Adres: Caroline Bleekergebouw, Sorbonnelaan 4, 3584 CA Utrecht

Opgave voor de Vriendendag vóór 1 september a.s. bij:

• Per e-mail: numanstichting@uu.nl
  • of per brief naar:
    Numanstichting
    t.a.v. Chava Jurgens,
    Yalelaan 7
    3584 CL Utrecht

Wij hopen u die middag te mogen begroeten.

Met vriendelijke groeten,
namens het bestuur

Frans van Knapen

Herontdekte aanwinsten

Binnen het Universiteitsmuseum zijn conservatoren en collectiemedewerkers bezig met een grote inhaalslag bij het verwerken van aanwinsten uit het verleden. Ook de conservator en assistent-conservator van het Museum Diergeneeskunde nemen deel in dit project. Er zijn inmiddels vele meters aan foto- en ander beeldmateriaal bekeken, beoordeeld en verwerkt. Daarbij zijn veel pareltjes voor de collectie herontdekt! Zo blijkt de collectie diergeneeskunde een veel grotere hoeveelheid foto's uit voormalig Nederlands-Indië te bezitten dan gedacht. Veel van deze glasdia's en fotoafdrukken komen uit het begin van de twintigste eeuw. Ze tonen onder meer verschillende paarden- en rundveerassen, de huisvesting en het gebruik van vee en het veterinaire onderwijs te Buitenzorg. Hier is een kleine selectie te zien van deze prachtige plaatjes.