Onderwijsset van de 'Veterinaire Gas-Cursus', ca. 1935

Vrijwilligers

Voor het beschrijven van collectie-onderdelen maakt het Museum Diergeneeskunde dankbaar gebruik van de expertise van vrijwilligers. De leden van de studentenverenigingen D.I.G., De Solleysel en de Diergeneeskundige Studenten Kring ordenen, beschrijven en digitaliseren hun eigen foto- en archiefcollecties. In het verleden hebben de heren Rijnberk en Voorhout fotomateriaal uit het begin van de twintigste eeuw, afkomstig uit de Kliniek voor Kleine Huisdieren minutieus beschreven.

Bert van der Weijden is inmiddels de meest trouwe vrijwilliger van het Museum Diergeneeskunde. In de afgelopen jaren heeft hij een aantal projecten afgerond, waaronder het beschrijven van de onderwijscollectie vloeistofpreparaten m.b.t. veterinaire verloskunde en gynaecologie en het beschrijven van een grote serie academische onderwijsplaten. Daarnaast werkt hij aan het registreren van de twintigste-eeuwse fotocollectie afkomstig van de Kliniek voor Verloskunde.

Thijs Zandbergen doet samen met Charlotte Hartong historisch (archief)onderzoek naar T.D. Schubart en de in zijn leven tot stand gekomen preparaten uit de collectie van de ’s Rijksveeartsenijschool, de Hoogeschool van Utrecht en aangrenzende (privé)kabinetten.

Gerrit Veldhorst en Frans Cremers helpen met het inventariseren van veterinair archiefmateriaal uit het hooglerarenarchief.

Fotogalerij: Het werk van Bert van der Weijden

Studenten vergapen zich aan de collectie

Onlangs waren 300 studenten geschiedenis en kunstgeschiedenis van de Universiteit Utrecht te gast in het Universiteitsmuseum. Deze studenten volgen de cursus 'materiele cultuur', en in het museum leerden zij dat museale objecten van grote waarde kunnen zijn in historisch onderzoek. Verschillende conservatoren toonden objecten uit hun collectie. Peter Koolmees bracht een selectie objecten mee uit de collectie diergeneeskunde, waarmee hij mens-dierrelaties en dierenwelzijn illustreerde.