Onderwijsset van de 'Veterinaire Gas-Cursus', ca. 1935

Vrijwilligers

Voor het beschrijven van collectie-onderdelen maakt het Museum Diergeneeskunde dankbaar gebruik van de expertise van vrijwilligers. De leden van de studentenverenigingen D.I.G., De Solleysel en de Diergeneeskundige Studenten Kring ordenen, beschrijven en digitaliseren hun eigen foto- en archiefcollecties. In het verleden hebben de heren Rijnberk en Voorhout fotomateriaal uit het begin van de twintigste eeuw, afkomstig uit de Kliniek voor Kleine Huisdieren minutieus beschreven.

Bert van der Weijden is inmiddels de meest trouwe vrijwilliger van het Museum Diergeneeskunde. In de afgelopen jaren heeft hij een aantal projecten afgerond, waaronder het beschrijven van de onderwijscollectie vloeistofpreparaten m.b.t. veterinaire verloskunde en gynaecologie en het beschrijven van een grote serie academische onderwijsplaten. Daarnaast werkt hij aan het registreren van de twintigste-eeuwse fotocollectie afkomstig van de Kliniek voor Verloskunde.

Thijs Zandbergen doet samen met Charlotte Hartong historisch (archief)onderzoek naar T.D. Schubart en de in zijn leven tot stand gekomen preparaten uit de collectie van de ’s Rijksveeartsenijschool, de Hoogeschool van Utrecht en aangrenzende (privé)kabinetten.

Gerrit Veldhorst en Frans Cremers helpen met het inventariseren van veterinair archiefmateriaal uit het hooglerarenarchief.

Fotogalerij: Het werk van Bert van der Weijden

Schitterend schoon!

Elk half jaar gaat de afdeling Collectiebeheer van het Universiteitsmuseum op pad om een externe tentoonstelling te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld de Senaatszaal van het Academiegebouw zijn, of een tentoonstelling binnen de faculteit diergeneeskunde. De tentoongestelde objecten worden gecontroleerd op conserveringstoestand en afgestoft en de ruiten van de vitrines worden weer glimmend gepoetst. Onlangs waren op één dag álle tentoonstellingen binnen de faculteit Diergeneeskunde aan de beurt. Een flink team, uitgebreid met een vrijwilliger en een stagiaire, heeft ontzettend hard gewerkt met als resultaat schitterend schone tentoonstellingen!