Het voormalige museum van het Pathologisch Instituut

Geschiedenis

Op 5 november 2014 is het 60 jaar geleden dat president-curator jhr. mr. M.L. van Holthe tot Echten in het Poortgebouw aan de Biltstraat te Utrecht het Museum voor Diergeneeskunde opende. De collectie die tentoongesteld werd was ontstaan uit voorwerpen die dierenarts H.A. Kroes had verzameld ter gelegenheid van het 100-jarig jubileum van de afdeling Groningen-Drenthe van de Maatschappij (KNMvD). De verzameling bestond uit historisch instrumentarium uit de wetenschap en materiaal met betrekking tot het studentenleven.

In 1947 had Kroes zijn collectie geschonken aan de Maatschappij en de wens uitgesproken dat deze in Utrecht zou worden ondergebracht. De collectie-Kroes vond een tijdelijk onderkomen in het Anatomisch Instituut van professor Gerrit Krediet. Het is te danken aan de inzet van onder andere professor F.C. Kraneveld en studenten van de DSK (Diergeneeskundige studentenkring) dat de collectie na restauratie van de museumruimte uiteindelijk tentoongesteld kon worden in het Poortgebouw aan de Biltstraat.

Aanvankelijk bestond de collectie uit zo’n 500 objecten. In de loop der jaren is de collectie enorm gegroeid, met name door genereuze schenkingen vanuit zowel de beroepsgroep als de faculteit Diergeneeskunde en haar voorgangers. De collectie van het Museum Diergeneeskunde omvat inmiddels zo’n 18.000 objecten die niet alleen de klassieke disciplines als chirurgie en verloskunde vertegenwoordigen, maar ook meer recente onderzoeks- en onderwijsgebieden als geneeskunde van exotische dieren en proefdierkunde.

Fotogalerij: Geschiedenis

Historie op de kaart

Op het oude terrein van Diergeneeskundige opleiding aan de Biltstraat in Utrecht is nog veel te zien van vroeger. Veel van oude faculteitsgebouwen vinden vandaag de dag nieuwe bestemming als woning of kantoorgebouw. Zo zijn de paardenstallen inmiddels verbouwd tot woningen, is er een theater in de oude manege - ook wel bekend als Paardenkathedraal - en kan men dineren in de voormalige hondenstallen bij Goesting.