Het paard als patient: 2500 jaar paardengeneeskunde

In de Universiteitskliniek voor Paarden staat sinds 2007 de permanente tentoonstelling Het paard als patiënt: 2500 jaar paardengeneeskunde. De bezoeker wordt meegenomen door zes tijdvakken die samen 2500 jaar paardengeneeskunde omspannen. Elk tijdvak heeft een eigen boegbeeld: een beroemd paard uit de betreffende periode. Bucephalus, het paard van Alexander de grote, staat symbool voor de periode van de hippiaters; Bonfire, het paard van Anky van Grunsven symboliseert de huidige tijd. De tentoonstelling schetst een beeld van de veranderende rol van het paard in de samenleving, de ontwikkeling van de paardengeneeskunde en hoe de faculteit Diergeneeskunde zich hierop aanpast.

Een speciaal onderdeel van Het paard als patiënt is de Kroon Galerij, genoemd naar docent H.M. Kroon die veel betekend heeft voor de ontwikkeling van het hoefbeslag in Nederland. Deze galerij is volledig gewijd aan hoefkunde en hoefbeslag en het onderwijs in deze vakken. Er wordt een overweldigende hoeveelheid hoefbeslag getoond, van middeleeuwse- tot exotische hoefijzers en van orthopedisch- tot klauwbeslag.

Als u vanuit een beroepsmatig oogpunt geïnteresseerd bent in de tentoonstelling is deze ook te bezoeken in combinatie met een bezoek aan de Universiteitskliniek, voor meer informatie daarover kunt u een mail sturen naar de Afdeling Marketing, Communicatie & Multimedia: rondleiding.dgk@uu.nl

Fotogalerij: Het paard als patiŽnt

Schitterend schoon!

Elk half jaar gaat de afdeling Collectiebeheer van het Universiteitsmuseum op pad om een externe tentoonstelling te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld de Senaatszaal van het Academiegebouw zijn, of een tentoonstelling binnen de faculteit diergeneeskunde. De tentoongestelde objecten worden gecontroleerd op conserveringstoestand en afgestoft en de ruiten van de vitrines worden weer glimmend gepoetst. Onlangs waren op één dag álle tentoonstellingen binnen de faculteit Diergeneeskunde aan de beurt. Een flink team, uitgebreid met een vrijwilliger en een stagiaire, heeft ontzettend hard gewerkt met als resultaat schitterend schone tentoonstellingen!