Tot op het bot

In het Universiteitsmuseum aan de Lange Nieuwstraat is op dit moment Tot op het bot te zien: een grote tijdelijke tentoonstelling met een spectaculaire hoeveelheid objecten. Er zijn meer dan 1000 vloeistofpreparaten, skeletten, instrumenten en onderwijsplaten te zien, waaronder ruim 300 objecten uit de collectie diergeneeskunde.

Tot op het bot laat de overeenkomsten tussen mens en dier zien aan de hand van verschillende thema’s. Zo wordt bij het thema ‘skelet’ de opbouw van verschillende extremiteiten vergeleken, net als het vóórkomen van rachitis en lage rugklachten bij mensen en dieren.  Binnen het onderdeel ‘gebit’ worden onder meer cariës, scheefstand en (pathologische-) slijtage bij mens en dier vergeleken. Dit zijn slechts enkele voorbeelden uit een zeer gevarieerd en verrassend verhaal waarbij de snijvlakken en dwarsverbanden tussen de collecties humane geneeskunde, tandheelkunde, natuurlijke historie en diergeneeskunde duidelijk worden.

De thema’s worden voor een belangrijk deel geïllustreerd met historische objecten, maar er is ook ruimte voor hedendaagse ontwikkelingen. Actueel onderzoek van de Universiteit Utrecht en eigentijdse ontwikkelingen in het onderwijs worden getoond in mini-colleges waarbij wetenschappers en docenten vertellen over hun werk. Zo legt universitair hoofddocent anatomie Claudia Wolschrijn uit hoe de Sensakoe bijdraagt aan vermindering, vervanging en verfijning van proefdiergebruik bij het onderwijs.

De Numan Stichting heeft bijgedragen aan de totstandkoming van Tot op het bot.

Houders van de UU-alumnipas en medewerkers en studenten van de Universiteit Utrecht hebben gratis toegang tot het Universiteitsmuseum. Adres: Lange Nieuwstraat 106, Utrecht. Openingstijden: zeven dagen per week van 11:00 tot 17:00 uur. Het museum is gesloten op nieuwjaarsdag, Koningsdag en eerste kerstdag.

Fotogalerij: Tot op het bot

Een bijzonder geschenk...

Op zaterdag 23 mei vindt op het terrein van de faculteit Diergeneeskunde de jaarlijkse Dag van het Aangespannen Paard plaats. De DAP is één van de grootste mensportevenementen van Nederland en wordt alweer voor de 24e keer georganiseerd.