Van Gildestein naar Uithof: de faculteit van 1821 tot nu

In het Androclusgebouw van de faculteit Diergeneeskunde is Van Gildestein naar Uithof ingericht: een tentoonstelling over de geschiedenis van de faculteit èn de diergeneeskunde in Nederland.

Stapsgewijs wordt de bezoeker meegenomen door de verschillende perioden die te onderscheiden zijn in de ontwikkeling van de opleiding, van het prille begin van ’s Rijks Veeartsenijschool in 1821 tot de huidige faculteit Diergeneeskunde. Ook wordt de ontwikkeling van het vakgebied diergeneeskunde geïllustreerd, ‘van ambacht tot wetenschap’.

Aparte vitrines zijn gewijd aan het veterinaire studentenleven en aan de ontwikkeling van onderwijsmaterialen (‘van wasmodel tot web-ct’). Alle thema’s zijn rijk geïllustreerd met beeldmateriaal en objecten uit de collectie.

Fotogalerij: Van Gildestein naar Uithof

Schitterend schoon!

Elk half jaar gaat de afdeling Collectiebeheer van het Universiteitsmuseum op pad om een externe tentoonstelling te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld de Senaatszaal van het Academiegebouw zijn, of een tentoonstelling binnen de faculteit diergeneeskunde. De tentoongestelde objecten worden gecontroleerd op conserveringstoestand en afgestoft en de ruiten van de vitrines worden weer glimmend gepoetst. Onlangs waren op één dag álle tentoonstellingen binnen de faculteit Diergeneeskunde aan de beurt. Een flink team, uitgebreid met een vrijwilliger en een stagiaire, heeft ontzettend hard gewerkt met als resultaat schitterend schone tentoonstellingen!