Van Gildestein naar Uithof: de faculteit van 1821 tot nu

In het Androclusgebouw van de faculteit Diergeneeskunde is Van Gildestein naar Uithof ingericht: een tentoonstelling over de geschiedenis van de faculteit èn de diergeneeskunde in Nederland.

Stapsgewijs wordt de bezoeker meegenomen door de verschillende perioden die te onderscheiden zijn in de ontwikkeling van de opleiding, van het prille begin van ’s Rijks Veeartsenijschool in 1821 tot de huidige faculteit Diergeneeskunde. Ook wordt de ontwikkeling van het vakgebied diergeneeskunde geïllustreerd, ‘van ambacht tot wetenschap’.

Aparte vitrines zijn gewijd aan het veterinaire studentenleven en aan de ontwikkeling van onderwijsmaterialen (‘van wasmodel tot web-ct’). Alle thema’s zijn rijk geïllustreerd met beeldmateriaal en objecten uit de collectie.

Fotogalerij: Van Gildestein naar Uithof

Portret van 'De Hondenboef'

In de fotocollectie van het Museum Diergeneeskunde komt het niet-wetenschappelijk personeel er door de jaren heen bekaaid vanaf. Een uitzondering is ‘oppasser der honden’ Hendrik van Sluys, die van 1875 tot aan zijn dood in 1905 bij ’s Rijks Veeartsenijschool werkte. Het feit dat Van Sluys, bijgenaamd ‘de hondenboef’ zacht uitgedrukt niet onomstreden was zal hieraan bijgedragen hebben.