Van Gildestein naar Uithof: de faculteit van 1821 tot nu

In het Androclusgebouw van de faculteit Diergeneeskunde is Van Gildestein naar Uithof ingericht: een tentoonstelling over de geschiedenis van de faculteit èn de diergeneeskunde in Nederland.

Stapsgewijs wordt de bezoeker meegenomen door de verschillende perioden die te onderscheiden zijn in de ontwikkeling van de opleiding, van het prille begin van ’s Rijks Veeartsenijschool in 1821 tot de huidige faculteit Diergeneeskunde. Ook wordt de ontwikkeling van het vakgebied diergeneeskunde geïllustreerd, ‘van ambacht tot wetenschap’.

Aparte vitrines zijn gewijd aan het veterinaire studentenleven en aan de ontwikkeling van onderwijsmaterialen (‘van wasmodel tot web-ct’). Alle thema’s zijn rijk geïllustreerd met beeldmateriaal en objecten uit de collectie.

Fotogalerij: Van Gildestein naar Uithof

De faculteit in beeld

Eerder plaatsten we een oproep voor fotomateriaal uit de jaren zestig en zeventig van de twinstige eeuw om toe te voegen aan de collectie van Museum Diergeneeskunde. Hulp hoefde niet van ver te komen. Dr. Dick Groothuis bracht ons in contact met Prof.dr. J.F. Frik. Uit het privéarchief van Frik heeft het museum twee fotoalbums opgenomen en gedigitaliseerd. De albums bieden een mooi beeld van het biltstraatterrein, en in het bijzonder de vakgroep bacteriologie die destijds was gevestigd in Gildestein. Een kleine selectie van de foto's kunt u hieronder bekijken.