Van Gildestein naar Uithof: de faculteit van 1821 tot nu

In het Androclusgebouw van de faculteit Diergeneeskunde is Van Gildestein naar Uithof ingericht: een tentoonstelling over de geschiedenis van de faculteit èn de diergeneeskunde in Nederland.

Stapsgewijs wordt de bezoeker meegenomen door de verschillende perioden die te onderscheiden zijn in de ontwikkeling van de opleiding, van het prille begin van ’s Rijks Veeartsenijschool in 1821 tot de huidige faculteit Diergeneeskunde. Ook wordt de ontwikkeling van het vakgebied diergeneeskunde geïllustreerd, ‘van ambacht tot wetenschap’.

Aparte vitrines zijn gewijd aan het veterinaire studentenleven en aan de ontwikkeling van onderwijsmaterialen (‘van wasmodel tot web-ct’). Alle thema’s zijn rijk geïllustreerd met beeldmateriaal en objecten uit de collectie.

Fotogalerij: Van Gildestein naar Uithof

Restauratie panelen 's Rijks Veeartsenijschool

Met financiële steun van de Numan Stichting zijn twee bijzondere objecten uit de collectie van het Museum Diergeneeskunde gerestaureerd. Het gaat om twee ingelijste houten panelen, gedateerd 1873 en 1878. Het paneel uit 1873 toont de 'Voorwaarden waarop zieke dieren ter verpleging kunnen worden opgenomen in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht'. Het paneel uit 1878 geeft een overzicht van de 'Kosten van voeding en verpleging van zieke dieren in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht’. Deze ‘prijslijst’ is ondertekend door A.W.H. Wirtz, die eind 1877 directeur werd van ’s Rijks Veeartsenijschool.