Van Gildestein naar Uithof: de faculteit van 1821 tot nu

In het Androclusgebouw van de faculteit Diergeneeskunde is Van Gildestein naar Uithof ingericht: een tentoonstelling over de geschiedenis van de faculteit èn de diergeneeskunde in Nederland.

Stapsgewijs wordt de bezoeker meegenomen door de verschillende perioden die te onderscheiden zijn in de ontwikkeling van de opleiding, van het prille begin van ’s Rijks Veeartsenijschool in 1821 tot de huidige faculteit Diergeneeskunde. Ook wordt de ontwikkeling van het vakgebied diergeneeskunde geïllustreerd, ‘van ambacht tot wetenschap’.

Aparte vitrines zijn gewijd aan het veterinaire studentenleven en aan de ontwikkeling van onderwijsmaterialen (‘van wasmodel tot web-ct’). Alle thema’s zijn rijk geïllustreerd met beeldmateriaal en objecten uit de collectie.

Fotogalerij: Van Gildestein naar Uithof

De plattelandsidylle van dokter Vlimmen

Hubertus Adrianus Pulles (geboren 1895) heeft decennialang hèt beeld van de dierenarts bepaald: hij stond namelijk model voor Dokter Vlimmen, de hoofdpersoon uit de trilogie van Anton Roothaert, die later verfilmd werd. Pulles studeerde diergeneeskunde en vestigde zich als dierenarts in Noord-Brabant. Roothaert vergezelde hem vaak tijdens zijn werkzaamheden en deed daarbij inspiratie op voor zijn roman Dokter Vlimmen.