Detail van de bul van Alexander Numan, 1804

Over Alexander Numan

De Numan Stichting ontleent haar naam aan Prof. Dr. Alexander Numan (1780-1852). Hij was de grondlegger van de diergeneeskunde in Nederland; tussen 1824 en 1850 was Prof. Numan directeur van ’s Rijks Veeartsenijschool, waar de huidige Faculteit Diergeneeskunde haar ontstaan aan heeft te danken. Bijna dertig jaar lang “...mogt hij de voldoening smaken van niet alleen de roem der school te vestigen, maar tevens de veeartsenijkunde hier te lande tot eene wetenschap te verheffen”, aldus de necrologie die na zijn overlijden in de Utrechtsche Provinciale en Stads Courant verscheen.Numan heeft in de eerste helft van de 19e eeuw inhoud en leiding gegeven aan het veterinair onderwijs in Nederland. Bovendien was hij de voornaamste raadgever van de regering inzake problemen op het gebied van de diergeneeskunde zoals bijvoorbeeld de bestrijding van besmettelijke dierziekten. Een terugblik op de historie van de diergeneeskunde leert dat Alexander Numan degene was die Utrecht als veterinair centrum op de wereldkaart heeft weten te zetten.

.

Fotogalerij: Alexander Numan

Studenten vergapen zich aan de collectie

Onlangs waren 300 studenten geschiedenis en kunstgeschiedenis van de Universiteit Utrecht te gast in het Universiteitsmuseum. Deze studenten volgen de cursus 'materiele cultuur', en in het museum leerden zij dat museale objecten van grote waarde kunnen zijn in historisch onderzoek. Verschillende conservatoren toonden objecten uit hun collectie. Peter Koolmees bracht een selectie objecten mee uit de collectie diergeneeskunde, waarmee hij mens-dierrelaties en dierenwelzijn illustreerde.