Detail van de bul van Alexander Numan, 1804

Over Alexander Numan

De Numan Stichting ontleent haar naam aan Prof. Dr. Alexander Numan (1780-1852). Hij was de grondlegger van de diergeneeskunde in Nederland; tussen 1824 en 1850 was Prof. Numan directeur van ’s Rijks Veeartsenijschool, waar de huidige Faculteit Diergeneeskunde haar ontstaan aan heeft te danken. Bijna dertig jaar lang “...mogt hij de voldoening smaken van niet alleen de roem der school te vestigen, maar tevens de veeartsenijkunde hier te lande tot eene wetenschap te verheffen”, aldus de necrologie die na zijn overlijden in de Utrechtsche Provinciale en Stads Courant verscheen.Numan heeft in de eerste helft van de 19e eeuw inhoud en leiding gegeven aan het veterinair onderwijs in Nederland. Bovendien was hij de voornaamste raadgever van de regering inzake problemen op het gebied van de diergeneeskunde zoals bijvoorbeeld de bestrijding van besmettelijke dierziekten. Een terugblik op de historie van de diergeneeskunde leert dat Alexander Numan degene was die Utrecht als veterinair centrum op de wereldkaart heeft weten te zetten.

.

Fotogalerij: Alexander Numan

Stereotact van Sembach

In oktober 2014 kon het museum via de faculteit Diergeneeskunde een bijzonder apparaat verwerven: een stereotact, door de Duitse firma Sembach vervaardigd in opdracht van Bayer. Van dit type apparaat bestaan wereldwijd slechts drie exemplaren. Het is vervaardigd in de jaren negentig van de twintigste eeuw een daarmee een voorbeeld van 'eigentijds verzamelen'.