Litho van Le Francq van Berkhey, 1805

Actualiteiten

De Numan Stichting onderneemt  allerlei activiteiten om de waardevolle verzameling van het Museum Diergeneeskunde te behouden en beheren, uit te breiden en uiteraard ook tentoon te stellen. Vaak komt dit neer op financiële ondersteuning, die niet mogelijk zou zijn zonder de bijdrage van vrienden.

Het is niet meer dan logisch dat de Numan Stichting de (toekomstige-) vrienden van het Museum Diergeneeskunde op de hoogte houdt van alles wat rondom de collectie gebeurt: zonder hen zou dit immers onmogelijk zijn!

In de rubriek Actualiteiten vindt u veterinair-historisch nieuws en aankondigingen van evenementen. Ook informeren we u over recente aanwinsten en projecten rondom de collectie en zetten we vrijwilligers die aan de collectie werken in het zonnetje.

Studenten vergapen zich aan de collectie

Onlangs waren 300 studenten geschiedenis en kunstgeschiedenis van de Universiteit Utrecht te gast in het Universiteitsmuseum. Deze studenten volgen de cursus 'materiele cultuur', en in het museum leerden zij dat museale objecten van grote waarde kunnen zijn in historisch onderzoek. Verschillende conservatoren toonden objecten uit hun collectie. Peter Koolmees bracht een selectie objecten mee uit de collectie diergeneeskunde, waarmee hij mens-dierrelaties en dierenwelzijn illustreerde.