Litho van Le Francq van Berkhey, 1805

Actualiteiten

De Numan Stichting onderneemt  allerlei activiteiten om de waardevolle verzameling van het Museum Diergeneeskunde te behouden en beheren, uit te breiden en uiteraard ook tentoon te stellen. Vaak komt dit neer op financiële ondersteuning, die niet mogelijk zou zijn zonder de bijdrage van vrienden.

Het is niet meer dan logisch dat de Numan Stichting de (toekomstige-) vrienden van het Museum Diergeneeskunde op de hoogte houdt van alles wat rondom de collectie gebeurt: zonder hen zou dit immers onmogelijk zijn!

In de rubriek Actualiteiten vindt u veterinair-historisch nieuws en aankondigingen van evenementen. Ook informeren we u over recente aanwinsten en projecten rondom de collectie en zetten we vrijwilligers die aan de collectie werken in het zonnetje.

Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine stof te verzamelen. De machine, een Langreuter, was oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde. Bert Nederbragt en Babke Aarts besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hoopte zij inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.