Litho van Le Francq van Berkhey, 1805

Actualiteiten

De Numan Stichting onderneemt  allerlei activiteiten om de waardevolle verzameling van het Museum Diergeneeskunde te behouden en beheren, uit te breiden en uiteraard ook tentoon te stellen. Vaak komt dit neer op financiële ondersteuning, die niet mogelijk zou zijn zonder de bijdrage van vrienden.

Het is niet meer dan logisch dat de Numan Stichting de (toekomstige-) vrienden van het Museum Diergeneeskunde op de hoogte houdt van alles wat rondom de collectie gebeurt: zonder hen zou dit immers onmogelijk zijn!

In de rubriek Actualiteiten vindt u veterinair-historisch nieuws en aankondigingen van evenementen. Ook informeren we u over recente aanwinsten en projecten rondom de collectie en zetten we vrijwilligers die aan de collectie werken in het zonnetje.

Restauratie panelen 's Rijks Veeartsenijschool

Met financiële steun van de Numan Stichting zijn twee bijzondere objecten uit de collectie van het Museum Diergeneeskunde gerestaureerd. Het gaat om twee ingelijste houten panelen, gedateerd 1873 en 1878. Het paneel uit 1873 toont de 'Voorwaarden waarop zieke dieren ter verpleging kunnen worden opgenomen in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht'. Het paneel uit 1878 geeft een overzicht van de 'Kosten van voeding en verpleging van zieke dieren in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht’. Deze ‘prijslijst’ is ondertekend door A.W.H. Wirtz, die eind 1877 directeur werd van ’s Rijks Veeartsenijschool.