De collectie pathologie in het voormalige museum van het Pathologisch Instituut aan de Biltstraat

De collectie Diergeneeskunde is normaliter op maar liefst drie locaties in Utrecht te bezoeken. Mede dankzij de Faculteit Diergeneeskunde en de Numan Stichting zijn er twee permanente tentoonstellingen gerealiseerd om de collectie toegankelijk te maken voor het publiek. Daarnaast is een deel van de collectie te zien in de vaste en tijdelijke tentoonstellingen van het Universiteitsmuseum Utrecht. Het Universiteitsmuseum Utrecht is momenteel echter gesloten in verband met een grootschalige vernieuwing. De rest van de collectie Diergeneeskunde wordt beheerd in het depot van het Universiteitsmuseum, deze collectie is voor leden van de Numan Stichting op afspraak te bezoeken.

• Het paard als patiënt: 2500 jaar paardengeneeskunde (vaste tentoonstelling)
    In de Universiteitskliniek voor Paarden staat sinds 2007 de permanente tentoonstelling Het paard als patiënt: 2500 jaar paardengeneeskunde. De bezoeker wordt meegenomen door zes tijdvakken die samen 2500 jaar paardengeneeskunde omspannen.

Praktische informatie:
    De tentoonstelling is  verdeeld over de begane grond en de eerste verdieping en is vrij te bezoeken tijdens kantooruren. Als u vanuit een beroepsmatig oogpunt geïnteresseerd bent in de tentoonstelling is deze ook te bezoeken in combinatie met een bezoek aan de Universiteitskliniek, voor meer informatie daarover kunt u een mail sturen naar de Afdeling Marketing, Communicatie & Multimedia van de Faculteit via: rondleiding.dgk@uu.nl

Locatie: Yalelaan 114, 3584 CM Utrecht

• Van Gildestein naar Uithof  (vaste tentoonstelling)
    In het Androclusgebouw van de faculteit Diergeneeskunde is Van Gildestein naar Uithof ingericht: een tentoonstelling over de geschiedenis van de faculteit en de diergeneeskunde in Nederland.

Praktische informatie:
    De tentoonstelling is verdeeld over de begane grond en de eerste verdieping en is vrij te bezoeken tijdens kantooruren.

Locatie: Yalelaan 1, 3584 CL Utrecht

• Toekomstige tentoonstellingen:
    Het Universiteitsmuseum Utrecht zal tussen nu en 2022 geheel vernieuwen. Achter de schermen is ook de Numan Stichting druk bezig met het veterinaire aandeel van het nieuwe museum. In 2020 zullen we het museum feestelijk openen. Als vriend blijft u op de hoogte van de vernieuwingsplannen.

Gezocht: foto's uit de jaren zestig en zeventig

Het Museum Diergeneeskunde beheert een fotocollectie die bijna 9000 afdrukken en glasdia’s omvat. Deze grote en gevarieerde verzameling bevat naast onderwijs- en onderzoeksmateriaal veel afbeeldingen die het dagelijks leven in de veterinaire praktijk en vooral ook op de faculteit Diergeneeskunde tonen. De nadruk ligt hierbij op de eerste helft van de twintigste eeuw.