De collectie pathologie in het voormalige museum van het Pathologisch Instituut aan de Biltstraat

De collectie Diergeneeskunde is normaliter op maar liefst drie locaties in Utrecht te bezoeken. Mede dankzij de Faculteit Diergeneeskunde en de Numan Stichting zijn er twee permanente tentoonstellingen gerealiseerd om de collectie toegankelijk te maken voor het publiek. Daarnaast is een deel van de collectie te zien in de vaste en tijdelijke tentoonstellingen van het Universiteitsmuseum Utrecht. De rest van de collectie Diergeneeskunde wordt beheerd in het depot van het Universiteitsmuseum Utrecht, deze collectie is voor leden van de Numan Stichting op afspraak te bezoeken.

• Het paard als patiënt: 2500 jaar paardengeneeskunde (vaste tentoonstelling)
    In de Universiteitskliniek voor Paarden staat sinds 2007 de permanente tentoonstelling Het paard als patiënt: 2500 jaar paardengeneeskunde. De bezoeker wordt meegenomen door zes tijdvakken die samen 2500 jaar paardengeneeskunde omspannen.

Praktische informatie:
    De tentoonstelling is  verdeeld over de begane grond en de eerste verdieping en is vrij te bezoeken tijdens kantooruren. Als u vanuit een beroepsmatig oogpunt geïnteresseerd bent in de tentoonstelling is deze ook te bezoeken in combinatie met een bezoek aan de Universiteitskliniek, voor meer informatie daarover kunt u een mail sturen naar de Afdeling Marketing, Communicatie & Multimedia van de Faculteit via: rondleiding.dgk@uu.nl

Locatie: Yalelaan 114, 3584 CM Utrecht

• Van Gildestein naar Uithof  (vaste tentoonstelling)
    In het Androclusgebouw van de faculteit Diergeneeskunde is Van Gildestein naar Uithof ingericht: een tentoonstelling over de geschiedenis van de faculteit en de diergeneeskunde in Nederland.

Praktische informatie:
    De tentoonstelling is verdeeld over de begane grond en de eerste verdieping en is vrij te bezoeken tijdens kantooruren.

Locatie: Yalelaan 1, 3584 CL Utrecht

• Universiteitsmuseum Utrecht
    Het Universiteitsmuseum Utrecht is aan het vernieuwen en zal op 6 september 2023 feestelijk worden heropend.

Locatie: Lange Nieuwstraat 106, 3512 PN Utrecht

Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine stof te verzamelen. De machine, een Langreuter, was oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde. Bert Nederbragt en Babke Aarts besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hoopte zij inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.