Veterinaire almanakken, 1887 en verder

Het depot

De collectie van het Museum Diergeneeskunde is sinds een aantal jaren ondergebracht in het depot van het Universiteitsmuseum in de Uithof. Dit depot bestaat uit drie grote ruimtes waar een klimaatinstallatie zorgt voor een optimale en stabiele temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Dit komt het behoud van de collecties te goede. Er wordt periodiek gecontroleerd op de aanwezigheid van vraat en schimmels en de werkplaats van de restaurator kunnen objecten actief geconserveerd en eventueel gerestaureerd worden.

Ook voor het digitaliseren van objecten zijn alle faciliteiten aanwezig, zoals reflecterende- en doorzichtscanners, een foto-opstelling met digitale spiegelreflexcamera en toegang tot Adlib, de museumdatabase.

Het depot in de Uithof is zo nu en dan toegankelijk voor een breed publiek, bijvoorbeeld in het kader van het Weekend van de Wetenschap en Culturele Zondagen. Op verzoek worden er ook regelmatig rondleidingen georganiseerd voor (internationale) onderzoekers of vrienden van Museum Diergeneeskunde.

Fotogalerij: Depot

Schitterend schoon!

Elk half jaar gaat de afdeling Collectiebeheer van het Universiteitsmuseum op pad om een externe tentoonstelling te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld de Senaatszaal van het Academiegebouw zijn, of een tentoonstelling binnen de faculteit diergeneeskunde. De tentoongestelde objecten worden gecontroleerd op conserveringstoestand en afgestoft en de ruiten van de vitrines worden weer glimmend gepoetst. Onlangs waren op één dag álle tentoonstellingen binnen de faculteit Diergeneeskunde aan de beurt. Een flink team, uitgebreid met een vrijwilliger en een stagiaire, heeft ontzettend hard gewerkt met als resultaat schitterend schone tentoonstellingen!