Veterinaire almanakken, 1887 en verder

Het depot

De collectie van het Museum Diergeneeskunde is sinds een aantal jaren ondergebracht in het depot van het Universiteitsmuseum in de Uithof. Dit depot bestaat uit drie grote ruimtes waar een klimaatinstallatie zorgt voor een optimale en stabiele temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Dit komt het behoud van de collecties te goede. Er wordt periodiek gecontroleerd op de aanwezigheid van vraat en schimmels en de werkplaats van de restaurator kunnen objecten actief geconserveerd en eventueel gerestaureerd worden.

Ook voor het digitaliseren van objecten zijn alle faciliteiten aanwezig, zoals reflecterende- en doorzichtscanners, een foto-opstelling met digitale spiegelreflexcamera en toegang tot Adlib, de museumdatabase.

Het depot in de Uithof is zo nu en dan toegankelijk voor een breed publiek, bijvoorbeeld in het kader van het Weekend van de Wetenschap en Culturele Zondagen. Op verzoek worden er ook regelmatig rondleidingen georganiseerd voor (internationale) onderzoekers of vrienden van Museum Diergeneeskunde.

Fotogalerij: Depot

Bul van Alexander Numan

In 1801 startte Alexander Numan met de studie geneeskunde te Groningen. Hij doorliep het traject snel: op 18 augustus 1804 promoveerde hij op een farmaceutisch onderwerp. Vertaald luidt de titel: ‘Over prepareerwijze, eigenschappen en gebruik van carbonaten die als geneesmiddel de belangrijkste zijn.