Veterinaire almanakken, 1887 en verder

Het depot

De collectie van het Museum Diergeneeskunde is sinds een aantal jaren ondergebracht in het depot van het Universiteitsmuseum in de Uithof. Dit depot bestaat uit drie grote ruimtes waar een klimaatinstallatie zorgt voor een optimale en stabiele temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Dit komt het behoud van de collecties te goede. Er wordt periodiek gecontroleerd op de aanwezigheid van vraat en schimmels en de werkplaats van de restaurator kunnen objecten actief geconserveerd en eventueel gerestaureerd worden.

Ook voor het digitaliseren van objecten zijn alle faciliteiten aanwezig, zoals reflecterende- en doorzichtscanners, een foto-opstelling met digitale spiegelreflexcamera en toegang tot Adlib, de museumdatabase.

Het depot in de Uithof is zo nu en dan toegankelijk voor een breed publiek, bijvoorbeeld in het kader van het Weekend van de Wetenschap en Culturele Zondagen. Op verzoek worden er ook regelmatig rondleidingen georganiseerd voor (internationale) onderzoekers of vrienden van Museum Diergeneeskunde.

Fotogalerij: Depot

Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine stof te verzamelen. De machine, een Langreuter, was oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde. Bert Nederbragt en Babke Aarts besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hoopte zij inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.