Veterinaire almanakken, 1887 en verder

Het depot

De collectie van het Museum Diergeneeskunde is sinds een aantal jaren ondergebracht in het depot van het Universiteitsmuseum in de Uithof. Dit depot bestaat uit drie grote ruimtes waar een klimaatinstallatie zorgt voor een optimale en stabiele temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Dit komt het behoud van de collecties te goede. Er wordt periodiek gecontroleerd op de aanwezigheid van vraat en schimmels en de werkplaats van de restaurator kunnen objecten actief geconserveerd en eventueel gerestaureerd worden.

Ook voor het digitaliseren van objecten zijn alle faciliteiten aanwezig, zoals reflecterende- en doorzichtscanners, een foto-opstelling met digitale spiegelreflexcamera en toegang tot Adlib, de museumdatabase.

Het depot in de Uithof is zo nu en dan toegankelijk voor een breed publiek, bijvoorbeeld in het kader van het Weekend van de Wetenschap en Culturele Zondagen. Op verzoek worden er ook regelmatig rondleidingen georganiseerd voor (internationale) onderzoekers of vrienden van Museum Diergeneeskunde.

Fotogalerij: Depot

Stereotact van Sembach

In oktober 2014 kon het museum via de faculteit Diergeneeskunde een bijzonder apparaat verwerven: een stereotact, door de Duitse firma Sembach vervaardigd in opdracht van Bayer. Van dit type apparaat bestaan wereldwijd slechts drie exemplaren. Het is vervaardigd in de jaren negentig van de twintigste eeuw een daarmee een voorbeeld van 'eigentijds verzamelen'.