Veterinaire almanakken, 1887 en verder

Het depot

De collectie van het Museum Diergeneeskunde is sinds een aantal jaren ondergebracht in het depot van het Universiteitsmuseum in de Uithof. Dit depot bestaat uit drie grote ruimtes waar een klimaatinstallatie zorgt voor een optimale en stabiele temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Dit komt het behoud van de collecties te goede. Er wordt periodiek gecontroleerd op de aanwezigheid van vraat en schimmels en de werkplaats van de restaurator kunnen objecten actief geconserveerd en eventueel gerestaureerd worden.

Ook voor het digitaliseren van objecten zijn alle faciliteiten aanwezig, zoals reflecterende- en doorzichtscanners, een foto-opstelling met digitale spiegelreflexcamera en toegang tot Adlib, de museumdatabase.

Het depot in de Uithof is zo nu en dan toegankelijk voor een breed publiek, bijvoorbeeld in het kader van het Weekend van de Wetenschap en Culturele Zondagen. Op verzoek worden er ook regelmatig rondleidingen georganiseerd voor (internationale) onderzoekers of vrienden van Museum Diergeneeskunde.

Fotogalerij: Depot

De faculteit in beeld

Eerder plaatsten we een oproep voor fotomateriaal uit de jaren zestig en zeventig van de twinstige eeuw om toe te voegen aan de collectie van Museum Diergeneeskunde. Hulp hoefde niet van ver te komen. Dr. Dick Groothuis bracht ons in contact met Prof.dr. J.F. Frik. Uit het privéarchief van Frik heeft het museum twee fotoalbums opgenomen en gedigitaliseerd. De albums bieden een mooi beeld van het biltstraatterrein, en in het bijzonder de vakgroep bacteriologie die destijds was gevestigd in Gildestein. Een kleine selectie van de foto's kunt u hieronder bekijken.