Het Anatomisch Museum van 's Rijks Veeartsenijschool, begin 20e eeuw

Het museum

Het Museum Diergeneeskunde is formeel ‘De Afdeling Diergeneeskunde' van het Universiteitsmuseum Utrecht. Informeel wordt er met gepaste trots gesproken over 'Museum Diergeneeskunde'. Het museum wordt gerund door Peter Koolmees (conservator) en Charlotte Hartong (assistent-conservator). Samen nemen zij alle museale taken voor hun rekening, ondersteund door collega’s van het Universiteitsmuseum, de faculteit Diergeneeskunde en door vrijwilligers.

De collectie van het Museum Diergeneeskunde is groot en er komen nog maandelijks nieuwe aanwinsten bij. Inmiddels bestaat de collectie uit zo'n 22.000 objecten. Aan de hand van het verzamelbeleid zorgen de conservator en assistent-conservator voor een uitgebalanceerde verzameling van onderwijsmiddelen, instrumenten, foto’s, preparaten en archiefmateriaal die een goed beeld geeft van de diergeneeskunde in Nederland in heden en verleden.

Het Museum Diergeneeskunde heeft niet één bezoekadres. De collectie is gehuisvest in de depots van het Universiteitsmuseum in de binnenstad en in de Uithof. Er zijn tentoonstellingen in verschillende gebouwen van de faculteit Diergeneeskunde en in het Universiteitsmuseum. Een deel van de collectie is tevens te zien op de collectiewebsite van het Universiteitsmuseum

Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine stof te verzamelen. De machine, een Langreuter, was oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde. Bert Nederbragt en Babke Aarts besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hoopte zij inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.