Het Anatomisch Museum van 's Rijks Veeartsenijschool, begin 20e eeuw

Het museum

Het Museum Diergeneeskunde is formeel ‘De Afdeling Diergeneeskunde' van het Universiteitsmuseum Utrecht. Informeel wordt er met gepaste trots gesproken over 'Museum Diergeneeskunde'. Het museum wordt gerund door Peter Koolmees (conservator) en Charlotte Hartong (assistent-conservator). Samen nemen zij alle museale taken voor hun rekening, ondersteund door collega’s van het Universiteitsmuseum, de faculteit Diergeneeskunde en door vrijwilligers.

De collectie van het Museum Diergeneeskunde is groot en er komen nog maandelijks nieuwe aanwinsten bij. Inmiddels bestaat de collectie uit zo'n 22.000 objecten. Aan de hand van het verzamelbeleid zorgen de conservator en assistent-conservator voor een uitgebalanceerde verzameling van onderwijsmiddelen, instrumenten, foto’s, preparaten en archiefmateriaal die een goed beeld geeft van de diergeneeskunde in Nederland in heden en verleden.

Het Museum Diergeneeskunde heeft niet één bezoekadres. De collectie is gehuisvest in de depots van het Universiteitsmuseum in de binnenstad en in de Uithof. Er zijn tentoonstellingen in verschillende gebouwen van de faculteit Diergeneeskunde en in het Universiteitsmuseum. Een deel van de collectie is tevens te zien op de collectiewebsite van het Universiteitsmuseum

Historie op de kaart

Op het oude terrein van Diergeneeskundige opleiding aan de Biltstraat in Utrecht is nog veel te zien van vroeger. Veel van oude faculteitsgebouwen vinden vandaag de dag nieuwe bestemming als woning of kantoorgebouw. Zo zijn de paardenstallen inmiddels verbouwd tot woningen, is er een theater in de oude manege - ook wel bekend als Paardenkathedraal - en kan men dineren in de voormalige hondenstallen bij Goesting.