Een doorkijkje in het Studielandschap

Tentoonstellingen

De collectie van het Museum Diergeneeskunde wordt netjes bewaard in het depot van het Universiteitsmuseum, maar we houden natuurlijk niet alles achter gesloten deuren! Veel objecten zijn te bewonderen op internet èn natuurlijk in tentoonstellingen.

Het veterinaire erfgoed is onderdeel van zowel permanente als tijdelijke tentoonstellingen in het Universiteitsmuseum in de Utrechtse binnenstad. Ook streven we ernaar zoveel mogelijk zichtbaar te zijn in de gebouwen van de faculteit Diergeneeskunde in de Uithof. Zo zijn er tentoonstellingen in het Androclusgebouw en in de Universiteitskliniek Paard. Ook in het vernieuwde Studielandschap staat een mini-expositie en overige presentaties volgen de komende jaren.

Onderwijscollectie veterinaire anatomie

Als sinds haar oprichting in 1821 beschikt de opleiding diergeneeskunde over uitgebreide onderwijscollecties, onder andere op het gebied van anatomie. Een deel van de historische onderwijscollectie wordt vandaag de dag nog gebruikt in het studielandschap, een ander deel staat achter de schermen in het depot op de faculteit Diergeneeskunde. Omdat dit deel van de collectie beter op zijn plek is in het Universiteitsmuseum, waar objecten met alle mogelijke museale zorg behandeld worden, worden er stapsgewijs objecten opgenomen in de museumcollectie. Onlangs is er weer een selectie gemaakt van preparaten die een museale status krijgen. Binnenkort geven we hier een indruk van de nieuwste aanwinsten!