Eerder plaatsten we een oproep voor fotomateriaal uit de jaren zestig en zeventig van de twinstige eeuw om toe te voegen aan de collectie van Museum Diergeneeskunde. Hulp hoefde niet van ver te komen. Dr. Dick Groothuis bracht ons in contact met Prof.dr. J.F. Frik. Uit het privéarchief van Frik heeft het museum twee fotoalbums opgenomen en gedigitaliseerd. De albums bieden een mooi beeld van het biltstraatterrein, en in het bijzonder de vakgroep bacteriologie die destijds was gevestigd in Gildestein. Een kleine selectie van de foto's kunt u hieronder bekijken.

Met de schenkingen van Prof. Frik heeft het museum de tweede helft van de twintigste eeuw beter kunnen belichten. Maar wij zijn nog altijd geïnteresseerd in fotomateriaal. Zowel foto’s uit veterinaire praktijken ‘in den lande’ als foto’s vanuit de faculteit Diergeneeskunde zijn van harte welkom.
Heeft u vragen of bezit u fotomateriaal dat u zou willen overdragen, mail dan de assistent-conservator: c.m.g.hartong@uu.nl

Fotogalerij: De jaren 70 in beeld

Restauratie panelen 's Rijks Veeartsenijschool

Met financiële steun van de Numan Stichting zijn twee bijzondere objecten uit de collectie van het Museum Diergeneeskunde gerestaureerd. Het gaat om twee ingelijste houten panelen, gedateerd 1873 en 1878. Het paneel uit 1873 toont de 'Voorwaarden waarop zieke dieren ter verpleging kunnen worden opgenomen in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht'. Het paneel uit 1878 geeft een overzicht van de 'Kosten van voeding en verpleging van zieke dieren in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht’. Deze ‘prijslijst’ is ondertekend door A.W.H. Wirtz, die eind 1877 directeur werd van ’s Rijks Veeartsenijschool.