Veterinaire officieren te paard tijdens de mobilisatie

Op zaterdag 23 mei vindt op het terrein van de faculteit Diergeneeskunde de jaarlijkse Dag van het Aangespannen Paard plaats. De DAP is één van de grootste mensportevenementen van Nederland en wordt alweer voor de 24e keer georganiseerd.

In het jaar 2000 bracht de DAP het Museum Diergeneeskunde een bijzonder geschenk: de sponsoren van het evenement boden het museum een prachtig intact paardengasmasker uit 1944 aan. Dit masker is afkomstig uit het Zwitserse leger en nog voorzien van alle onderdelen en bijbehorende documentatie!

Fotogalerij: Gasmasker 1944

Herontdekte aanwinsten

Binnen het Universiteitsmuseum zijn conservatoren en collectiemedewerkers bezig met een grote inhaalslag bij het verwerken van aanwinsten uit het verleden. Ook de conservator en assistent-conservator van het Museum Diergeneeskunde nemen deel in dit project. Er zijn inmiddels vele meters aan foto- en ander beeldmateriaal bekeken, beoordeeld en verwerkt. Daarbij zijn veel pareltjes voor de collectie herontdekt! Zo blijkt de collectie diergeneeskunde een veel grotere hoeveelheid foto's uit voormalig Nederlands-Indië te bezitten dan gedacht. Veel van deze glasdia's en fotoafdrukken komen uit het begin van de twintigste eeuw. Ze tonen onder meer verschillende paarden- en rundveerassen, de huisvesting en het gebruik van vee en het veterinaire onderwijs te Buitenzorg. Hier is een kleine selectie te zien van deze prachtige plaatjes.