Veterinaire officieren te paard tijdens de mobilisatie

Op zaterdag 23 mei vindt op het terrein van de faculteit Diergeneeskunde de jaarlijkse Dag van het Aangespannen Paard plaats. De DAP is één van de grootste mensportevenementen van Nederland en wordt alweer voor de 24e keer georganiseerd.

In het jaar 2000 bracht de DAP het Museum Diergeneeskunde een bijzonder geschenk: de sponsoren van het evenement boden het museum een prachtig intact paardengasmasker uit 1944 aan. Dit masker is afkomstig uit het Zwitserse leger en nog voorzien van alle onderdelen en bijbehorende documentatie!

Fotogalerij: Gasmasker 1944

Project Langreuter

In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine stof te verzamelen. De machine, een Langreuter, was oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde. Bert Nederbragt en Babke Aarts besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hoopte zij inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.