Veterinaire officieren te paard tijdens de mobilisatie

Op zaterdag 23 mei vindt op het terrein van de faculteit Diergeneeskunde de jaarlijkse Dag van het Aangespannen Paard plaats. De DAP is één van de grootste mensportevenementen van Nederland en wordt alweer voor de 24e keer georganiseerd.

In het jaar 2000 bracht de DAP het Museum Diergeneeskunde een bijzonder geschenk: de sponsoren van het evenement boden het museum een prachtig intact paardengasmasker uit 1944 aan. Dit masker is afkomstig uit het Zwitserse leger en nog voorzien van alle onderdelen en bijbehorende documentatie!

Fotogalerij: Gasmasker 1944

Historie op de kaart

Op het oude terrein van Diergeneeskundige opleiding aan de Biltstraat in Utrecht is nog veel te zien van vroeger. Veel van oude faculteitsgebouwen vinden vandaag de dag nieuwe bestemming als woning of kantoorgebouw. Zo zijn de paardenstallen inmiddels verbouwd tot woningen, is er een theater in de oude manege - ook wel bekend als Paardenkathedraal - en kan men dineren in de voormalige hondenstallen bij Goesting.