Het Museum Diergeneeskunde beheert een fotocollectie die bijna 9000 afdrukken en glasdia’s omvat. Deze grote en gevarieerde verzameling bevat naast onderwijs- en onderzoeksmateriaal veel afbeeldingen die het dagelijks leven in de veterinaire praktijk en vooral ook op de faculteit Diergeneeskunde tonen. De nadruk ligt hierbij op de eerste helft van de twintigste eeuw.

De tweede helft van de twintigste eeuw is nogal onderbelicht. Wij zijn dan ook zeer geïnteresseerd in fotomateriaal uit de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw. Zowel foto’s uit veterinaire praktijken ‘in den lande’ als foto’s vanuit de faculteit Diergeneeskunde zijn van harte welkom.

Heeft u vragen of bezit u fotomateriaal dat u zou willen overdragen, mail dan de assistent-conservator: c.m.g.hartong@uu.nl

Fotogalerij: Foto's jaren zestig en zeventig

Bul van Alexander Numan

In 1801 startte Alexander Numan met de studie geneeskunde te Groningen. Hij doorliep het traject snel: op 18 augustus 1804 promoveerde hij op een farmaceutisch onderwerp. Vertaald luidt de titel: ‘Over prepareerwijze, eigenschappen en gebruik van carbonaten die als geneesmiddel de belangrijkste zijn.