Schuildoos of katerkistje?

Het onderzoek naar katten in dozen van Claudia Vinke en Ruth van de Leij heeft in maart 2015 veel reacties teweeg gebracht op de sociale media. De onderzoekers concludeerden dat een schuildoos het stressniveau van katten aanzienlijk kan verlagen. In samenwerking met een Nederlands asiel onderzochten zij het gedrag van katten die bij binnenkomst twee weken in quarantaine verblijven. Bij de helft van de katten werd een schuildoos in de quarantainekooi geplaatst en bij de andere helft niet.

En wat bleek?

De katten die een doos in een kooi hadden, waren minstens drie dagen eerder hersteld dan hun soortgenoten die het zonder moesten stellen. Dat de doos in verhouding nogal groot was, had geen gevolgen voor het succes van het experiment.

De rustgevende werking van de ‘schuildoos’ was misschien ook uitgangspunt voor het ‘katerkistje’ dat in de jaren vijftig werd gebruikt bij de castratie van katers. De kater werd opgesloten in het kistje en kon ademen via de langwerpige opening aan de zijkant van het kistje. Via de u-vormige opening was de achterkant van de kater voor de dierenarts bereikbaar. De kater kon nu onder plaatselijke verdoving -maar soms ook zonder- gecastreerd worden. Dat deze handeling niet zo pijnloos was als werd verondersteld, bewijzen de diepe krabsporen aan de binnenzijde van het kistje. Naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Werkpaarden en Troeteldieren’ in het Natuurhistorisch Museum is in 2006 het katerkistje door een dierenarts geschonken aan het museum.

Herontdekte aanwinsten

Binnen het Universiteitsmuseum zijn conservatoren en collectiemedewerkers bezig met een grote inhaalslag bij het verwerken van aanwinsten uit het verleden. Ook de conservator en assistent-conservator van het Museum Diergeneeskunde nemen deel in dit project. Er zijn inmiddels vele meters aan foto- en ander beeldmateriaal bekeken, beoordeeld en verwerkt. Daarbij zijn veel pareltjes voor de collectie herontdekt! Zo blijkt de collectie diergeneeskunde een veel grotere hoeveelheid foto's uit voormalig Nederlands-Indië te bezitten dan gedacht. Veel van deze glasdia's en fotoafdrukken komen uit het begin van de twintigste eeuw. Ze tonen onder meer verschillende paarden- en rundveerassen, de huisvesting en het gebruik van vee en het veterinaire onderwijs te Buitenzorg. Hier is een kleine selectie te zien van deze prachtige plaatjes.