Portret van De Hondenboef

In de fotocollectie van het Museum Diergeneeskunde komt het niet-wetenschappelijk personeel er door de jaren heen bekaaid vanaf. Een uitzondering is ‘oppasser der honden’ Hendrik van Sluys, die van 1875 tot aan zijn dood in 1905 bij ’s Rijks Veeartsenijschool werkte. Het feit dat Van Sluys, bijgenaamd ‘de hondenboef’ zacht uitgedrukt niet onomstreden was zal hieraan bijgedragen hebben.

Van Sluys bestierde de ‘grote hondenstal’, waar niet alleen de patiënten van de Veeartsenijschool onderdak hadden, maar ook de black and tan terriers uit zijn privékennel ‘Dingle Wallace’! De hondenboef genoot wel meer privileges; zo verleende directeur Wirtz hem verlof zonder de hoogleraren hiervan op de hoogte te stellen. Van Sluys was niet bepaald zachtzinnig: de honden die onder zijn hoede vielen vertoonden regelmatig sporen van geweld. Studenten van de Veeartsenijschool oordeelden niet mals over de man wiens ‘gezicht het honden physionomie overgenomen heeft: ‘De langdurige en innige omgang met honden heeft dezen man verdierlijkt’.

Deze foto en ‘carte de visite’ van de hondenboef zijn onlangs verworven met dank aan de Numan Stichting.

Fotogalerij: De Hondenboef

Herontdekte aanwinsten

Binnen het Universiteitsmuseum zijn conservatoren en collectiemedewerkers bezig met een grote inhaalslag bij het verwerken van aanwinsten uit het verleden. Ook de conservator en assistent-conservator van het Museum Diergeneeskunde nemen deel in dit project. Er zijn inmiddels vele meters aan foto- en ander beeldmateriaal bekeken, beoordeeld en verwerkt. Daarbij zijn veel pareltjes voor de collectie herontdekt! Zo blijkt de collectie diergeneeskunde een veel grotere hoeveelheid foto's uit voormalig Nederlands-Indië te bezitten dan gedacht. Veel van deze glasdia's en fotoafdrukken komen uit het begin van de twintigste eeuw. Ze tonen onder meer verschillende paarden- en rundveerassen, de huisvesting en het gebruik van vee en het veterinaire onderwijs te Buitenzorg. Hier is een kleine selectie te zien van deze prachtige plaatjes.