Peerdepieten!

In 1958 vond de eerste editie van Peerdepieten plaats. Op 9 mei 2015 wordt alweer de 58e Peerdepieten georganiseerd. In de loop van de ruime halve eeuw die deze traditie al bestaat is er het nodige veranderd, zoals de locatie. De eerste draverijen vonden plaats op Mereveld, en via Hilversum en Duindigt verhuisde men uiteindelijk naar Victoria Park Wolvega. Werden er aanvankelijk vooral Peerdepieten gehuldigd; tegenwoordig vallen ook Peerdepetra’s in de prijzen!

Dit belangrijke evenement, dat tevens de diesviering van de Diergeneeskundige Studenten Kring is, laat zijn sporen na in de collectie van het Museum Diergeneeskunde. Naast veel foto's bewaren we archiefmateriaal m.b.t. Peerdepieten, zoals affiches en draaiboeken, maar bijvoorbeeld ook een exemplaar van de Professorenprijs!

Fotogalerij: Peerdepieten

Fotoproject V.S.R. 'De Solleysel'

In de aanloop naar het lustrum van 2014 heeft een groep enthousiaste leden van V.S.R. De Solleysel haar complete historische fotocollectie geordend, beschreven en gedigitaliseerd. Dit gebeurde op het museumdepot onder begeleiding van de assistent-conservator. Bijna 1900 fotoafdrukken die de periode 1934-2000 beslaan zijn nu via de museumdatabase doorzoekbaar. In de loop van 2015 zal ook het historische archiefmateriaal van de vereniging op dezelfde wijze aangepakt worden.