Peerdepieten!

In 1958 vond de eerste editie van Peerdepieten plaats. Op 9 mei 2015 wordt alweer de 58e Peerdepieten georganiseerd. In de loop van de ruime halve eeuw die deze traditie al bestaat is er het nodige veranderd, zoals de locatie. De eerste draverijen vonden plaats op Mereveld, en via Hilversum en Duindigt verhuisde men uiteindelijk naar Victoria Park Wolvega. Werden er aanvankelijk vooral Peerdepieten gehuldigd; tegenwoordig vallen ook Peerdepetra’s in de prijzen!

Dit belangrijke evenement, dat tevens de diesviering van de Diergeneeskundige Studenten Kring is, laat zijn sporen na in de collectie van het Museum Diergeneeskunde. Naast veel foto's bewaren we archiefmateriaal m.b.t. Peerdepieten, zoals affiches en draaiboeken, maar bijvoorbeeld ook een exemplaar van de Professorenprijs!

Fotogalerij: Peerdepieten

De faculteit in beeld

Eerder plaatsten we een oproep voor fotomateriaal uit de jaren zestig en zeventig van de twinstige eeuw om toe te voegen aan de collectie van Museum Diergeneeskunde. Hulp hoefde niet van ver te komen. Dr. Dick Groothuis bracht ons in contact met Prof.dr. J.F. Frik. Uit het privéarchief van Frik heeft het museum twee fotoalbums opgenomen en gedigitaliseerd. De albums bieden een mooi beeld van het biltstraatterrein, en in het bijzonder de vakgroep bacteriologie die destijds was gevestigd in Gildestein. Een kleine selectie van de foto's kunt u hieronder bekijken.