Op donderdag 26 maart vond de 379e Dies Natalis van de Universiteit Utrecht plaats. Het thema van deze viering was ‘Onderwijs in beweging’. De sfeer van permanente onderwijsvernieuwing aan de UU werd voor het voetlicht gebracht, maar dit is uiteraard niet nieuw!
Sinds de oprichting van ’s Rijks Veeartsenijschool in 1821 is het onderwijs enorm veranderd; dit geldt zowel voor onderwijsvormen als voor onderwijsmiddelen. In de eerste drie decennia van haar bestaan is het zwaartepunt bij de opleiding diergeneeskunde theoretisch onderwijs: docenten dicteren en studenten schrijven mee. Vanaf 1850 is er meer aandacht voor het verwerven van klinische kennis en vaardigheden. Nog later worden hoorcolleges deels vervangen door onder meer werkcolleges en vandaag de dag kunnen studenten in het Studielandschap zelf aan de gang met preparaten en computertoepassingen.
De collectie diergeneeskunde van het Universiteitsmuseum illustreert deze ontwikkelingen met fotomateriaal en een enorme verzameling onderwijsmiddelen zoals modellen, onderwijsplaten, preparaten, dictaten en fantomen.
Restauratie panelen 's Rijks Veeartsenijschool
Met financiële steun van de Numan Stichting zijn twee bijzondere objecten uit de collectie van het Museum Diergeneeskunde gerestaureerd. Het gaat om twee ingelijste houten panelen, gedateerd 1873 en 1878. Het paneel uit 1873 toont de 'Voorwaarden waarop zieke dieren ter verpleging kunnen worden opgenomen in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht'. Het paneel uit 1878 geeft een overzicht van de 'Kosten van voeding en verpleging van zieke dieren in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht’. Deze ‘prijslijst’ is ondertekend door A.W.H. Wirtz, die eind 1877 directeur werd van ’s Rijks Veeartsenijschool.

Lees verder
Word vriend van
De Numan Stichting
en help ook mee het veterinair academisch erfgoed te bewaren!
Ja, ik word vriend!