379e Dies: onderwijs in beweging

Op donderdag 26 maart vond de 379e Dies Natalis van de Universiteit Utrecht plaats. Het thema van deze viering was ‘Onderwijs in beweging’. De sfeer van permanente onderwijsvernieuwing aan de UU werd voor het voetlicht gebracht, maar dit is uiteraard niet nieuw!

Sinds de oprichting van ’s Rijks Veeartsenijschool in 1821 is het onderwijs enorm veranderd; dit geldt zowel voor onderwijsvormen als voor onderwijsmiddelen. In de eerste drie decennia van haar bestaan is het zwaartepunt bij de opleiding diergeneeskunde theoretisch onderwijs: docenten dicteren en studenten schrijven mee. Vanaf 1850 is er meer aandacht voor het verwerven van klinische kennis en vaardigheden. Nog later worden hoorcolleges deels vervangen door onder meer werkcolleges en vandaag de dag kunnen studenten in het Studielandschap zelf aan de gang met preparaten en computertoepassingen.

De collectie diergeneeskunde van het Universiteitsmuseum illustreert deze ontwikkelingen met fotomateriaal en een enorme verzameling onderwijsmiddelen zoals modellen, onderwijsplaten, preparaten, dictaten en fantomen.

Fotogalerij: Dies: onderwijs in beweging

Schitterend schoon!

Elk half jaar gaat de afdeling Collectiebeheer van het Universiteitsmuseum op pad om een externe tentoonstelling te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld de Senaatszaal van het Academiegebouw zijn, of een tentoonstelling binnen de faculteit diergeneeskunde. De tentoongestelde objecten worden gecontroleerd op conserveringstoestand en afgestoft en de ruiten van de vitrines worden weer glimmend gepoetst. Onlangs waren op één dag álle tentoonstellingen binnen de faculteit Diergeneeskunde aan de beurt. Een flink team, uitgebreid met een vrijwilliger en een stagiaire, heeft ontzettend hard gewerkt met als resultaat schitterend schone tentoonstellingen!