Foto's uit voormalig Nederlands-IndiŽ

Binnen het Universiteitsmuseum zijn conservatoren en collectiemedewerkers bezig met een grote inhaalslag bij het verwerken van aanwinsten uit het verleden. Ook de conservator en assistent-conservator van het Museum Diergeneeskunde nemen deel in dit project. Er zijn inmiddels vele meters aan foto- en ander beeldmateriaal bekeken, beoordeeld en verwerkt. Daarbij zijn veel pareltjes voor de collectie herontdekt! Zo blijkt de collectie diergeneeskunde een veel grotere hoeveelheid foto's uit voormalig Nederlands-Indië te bezitten dan gedacht. Veel van deze glasdia's en fotoafdrukken komen uit het begin van de twintigste eeuw. Ze tonen onder meer verschillende paarden- en rundveerassen, de huisvesting en het gebruik van vee en het veterinaire onderwijs te Buitenzorg. Hier is een kleine selectie te zien van deze prachtige plaatjes.

Fotogalerij: Herontdekte aanwinsten

De Canon van de Diergeneeskunde is uit!

Op 5 november 2014 is tijdens de najaarsdag van het Veterinair Historisch Genootschap het eerste exemplaar van de Canon van de diergeneeskunde uitgereikt. De Canon toont op een toegankelijke manier in 50 vensters de ontwikkelingen, personen, gebeurtenissen en instituten die de diergeneeskunde in Nederland hebben gevormd tot wat zij nu is.