Van Rossem vertelt... Twee eeuwen diergeneeskunde

Op 29 oktober heeft RTV Utrecht een aflevering van 'Van Rossem vertelt' uitgezonden die gaat over twee eeuwen ontwikkelingen in de diergeneeskunde.

In de serie ‘Van Rossem vertelt’ bezoekt de Utrechtse historicus en oud-hoogleraar diverse plekken in de provincie Utrecht en vertelt over verschillende perioden en onderwerpen uit de regionale geschiedenis. De uitzending over twee eeuwen diergeneeskunde is opgenomen in de Universiteitskliniek Paard, op het oude Veeartsenijterrein rond de Biltstraat en in het depot van het Universiteitsmuseum.

Uitzending gemist? Bekijk 'm hier

Onderwijscollectie veterinaire anatomie

Als sinds haar oprichting in 1821 beschikt de opleiding diergeneeskunde over uitgebreide onderwijscollecties, onder andere op het gebied van anatomie. Een deel van de historische onderwijscollectie wordt vandaag de dag nog gebruikt in het studielandschap, een ander deel staat achter de schermen in het depot op de faculteit Diergeneeskunde. Omdat dit deel van de collectie beter op zijn plek is in het Universiteitsmuseum, waar objecten met alle mogelijke museale zorg behandeld worden, worden er stapsgewijs objecten opgenomen in de museumcollectie. Onlangs is er weer een selectie gemaakt van preparaten die een museale status krijgen. Binnenkort geven we hier een indruk van de nieuwste aanwinsten!