Op het oude terrein van Diergeneeskundige opleiding aan de Biltstraat in Utrecht is nog veel te zien van vroeger. Veel van oude faculteitsgebouwen vinden vandaag de dag nieuwe bestemming als woning of kantoorgebouw. Zo zijn de paardenstallen inmiddels verbouwd tot woningen, is er een theater in de oude manege - ook wel bekend als Paardenkathedraal - en kan men dineren in de voormalige hondenstallen bij Goesting.

Toch zijn er ook veel locaties verdwenen. Om bestaande en vergeten locaties te verzamelen heeft Museum Diergeneeskunde een digitale landkaart in Google Maps ontwikkeld. Aan de hand van foto- en archiefmateriaal uit de collectie ontstaat er een digitale reconstructie van het terrein. Zo worden herinneringen aan diergeneeskunde letterlijk op de kaart gezet.

Zelf een kijkje nemen? Klik hier om de kaart de openen in Google Maps.

Fotogalerij: Historische locaties

Stereotact van Sembach

In oktober 2014 kon het museum via de faculteit Diergeneeskunde een bijzonder apparaat verwerven: een stereotact, door de Duitse firma Sembach vervaardigd in opdracht van Bayer. Van dit type apparaat bestaan wereldwijd slechts drie exemplaren. Het is vervaardigd in de jaren negentig van de twintigste eeuw een daarmee een voorbeeld van 'eigentijds verzamelen'.