Op het oude terrein van Diergeneeskundige opleiding aan de Biltstraat in Utrecht is nog veel te zien van vroeger. Veel van oude faculteitsgebouwen vinden vandaag de dag nieuwe bestemming als woning of kantoorgebouw. Zo zijn de paardenstallen inmiddels verbouwd tot woningen, is er een theater in de oude manege - ook wel bekend als Paardenkathedraal - en kan men dineren in de voormalige hondenstallen bij Goesting.

Toch zijn er ook veel locaties verdwenen. Om bestaande en vergeten locaties te verzamelen heeft Museum Diergeneeskunde een digitale landkaart in Google Maps ontwikkeld. Aan de hand van foto- en archiefmateriaal uit de collectie ontstaat er een digitale reconstructie van het terrein. Zo worden herinneringen aan diergeneeskunde letterlijk op de kaart gezet.

Zelf een kijkje nemen? Klik hier om de kaart de openen in Google Maps.

Fotogalerij: Historische locaties

Bestrijdt de horzel!

In de jaren 1947-1955 vond een gecoördineerde landelijke actie plaats ter bestrijding van de runderhorzel. De runderhorzel was zeer schadelijk: de larf nestelde zich onder de huid waardoor bij jonge dieren de groei vertraagde en bij volwassen dieren de melkproductie afnam. De bulten die in de huid ontstonden, lieten bovendien sporen achter in het leer dat ervan gemaakt werd, waardoor dergelijke huiden minder goed verkoopbaar waren. De campagne van de Runderhorzel Bestrijdingscommissie werd vanuit Utrecht geleid en was ook gebaseerd op Utrechts onderzoek op het gebied van de veterinaire parasitologie.