In de kelder van het Universiteits Museum van Utrecht stond een melkmachine stof te verzamelen. De machine, een Langreuter, was oorspronkelijk eigendom van de Faculteit Diergeneeskunde. Bert Nederbragt en Babke Aarts besloten het apparaat weer aan het werk te zetten. Al doende hoopte zij inzicht te krijgen in de geschiedenis van deze machine, van melkmachines in het algemeen, in de wetenschapsfilosofische achtergrond van de controverse tussen de verschillende types melkmachines, en de problemen waar je tegenaan loopt als je een museumstuk weer tot leven probeert te wekken.

Via deze website werd het project stap voor stap gedeeld met geïnteresseerden. Het project werd afgesloten met een publicatie in Studium

Fotogalerij: Langreuter

Gezocht: foto's uit de jaren zestig en zeventig

Het Museum Diergeneeskunde beheert een fotocollectie die bijna 9000 afdrukken en glasdia’s omvat. Deze grote en gevarieerde verzameling bevat naast onderwijs- en onderzoeksmateriaal veel afbeeldingen die het dagelijks leven in de veterinaire praktijk en vooral ook op de faculteit Diergeneeskunde tonen. De nadruk ligt hierbij op de eerste helft van de twintigste eeuw.