Als sinds haar oprichting in 1821 beschikt de opleiding diergeneeskunde over uitgebreide onderwijscollecties, onder andere op het gebied van anatomie. Een deel van de historische onderwijscollectie wordt vandaag de dag nog gebruikt in het studielandschap, een ander deel staat achter de schermen in het depot op de faculteit Diergeneeskunde. Omdat dit deel van de collectie beter op zijn plek is in het Universiteitsmuseum, waar objecten met alle mogelijke museale zorg behandeld worden, worden er stapsgewijs objecten opgenomen in de museumcollectie. Onlangs is er weer een selectie gemaakt van preparaten die een museale status krijgen. Binnenkort geven we hier een indruk van de nieuwste aanwinsten!

Studenten vergapen zich aan de collectie

Onlangs waren 300 studenten geschiedenis en kunstgeschiedenis van de Universiteit Utrecht te gast in het Universiteitsmuseum. Deze studenten volgen de cursus 'materiele cultuur', en in het museum leerden zij dat museale objecten van grote waarde kunnen zijn in historisch onderzoek. Verschillende conservatoren toonden objecten uit hun collectie. Peter Koolmees bracht een selectie objecten mee uit de collectie diergeneeskunde, waarmee hij mens-dierrelaties en dierenwelzijn illustreerde.