Stereotact van Sembach

In oktober 2014 kon het museum via de faculteit Diergeneeskunde een bijzonder apparaat verwerven: een stereotact, door de Duitse firma Sembach vervaardigd in opdracht van Bayer. Van dit type apparaat bestaan wereldwijd slechts drie exemplaren. Het is vervaardigd in de jaren negentig van de twintigste eeuw een daarmee een voorbeeld van 'eigentijds verzamelen'.

De stereotact wordt gebruikt voor precisie(neuro-)chirurgie in een experimentele context. De proefdieren, in het geval van dit apparaat kleine knaagdieren, worden bij de oren en het gebit gefixeerd. Met behulp van een stereotaxische atlas en een drie-assensysteem worden de coördinaten van de exacte locatie in de hersenen bepaald waar men een handeling wil uitvoeren. Meestal gaat het om het implanteren van een canule of electroden, of het direct toedienen van stoffen in de hersenen.

De stereotact vertelt, zeker in combinatie met het bijbehorende beeldmateriaal, een interessant verhaal over neurobiologisch onderzoek en alle toepassingen daarvan in de diergeneeskunde en humane geneeskunde. Denk bijvoorbeeld aan het begrijpen van emotie en cognitie in relatie tot gezelschapsdieren, landbouwhuisdieren en proefdieren of toepassingen in de farmacologie.

Fotogalerij: Stereotact

Restauratie panelen 's Rijks Veeartsenijschool

Met financiële steun van de Numan Stichting zijn twee bijzondere objecten uit de collectie van het Museum Diergeneeskunde gerestaureerd. Het gaat om twee ingelijste houten panelen, gedateerd 1873 en 1878. Het paneel uit 1873 toont de 'Voorwaarden waarop zieke dieren ter verpleging kunnen worden opgenomen in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht'. Het paneel uit 1878 geeft een overzicht van de 'Kosten van voeding en verpleging van zieke dieren in de stallen van 's Rijks Veeartsenijschool te Utrecht’. Deze ‘prijslijst’ is ondertekend door A.W.H. Wirtz, die eind 1877 directeur werd van ’s Rijks Veeartsenijschool.