Stereotact van Sembach

In oktober 2014 kon het museum via de faculteit Diergeneeskunde een bijzonder apparaat verwerven: een stereotact, door de Duitse firma Sembach vervaardigd in opdracht van Bayer. Van dit type apparaat bestaan wereldwijd slechts drie exemplaren. Het is vervaardigd in de jaren negentig van de twintigste eeuw een daarmee een voorbeeld van 'eigentijds verzamelen'.

De stereotact wordt gebruikt voor precisie(neuro-)chirurgie in een experimentele context. De proefdieren, in het geval van dit apparaat kleine knaagdieren, worden bij de oren en het gebit gefixeerd. Met behulp van een stereotaxische atlas en een drie-assensysteem worden de coördinaten van de exacte locatie in de hersenen bepaald waar men een handeling wil uitvoeren. Meestal gaat het om het implanteren van een canule of electroden, of het direct toedienen van stoffen in de hersenen.

De stereotact vertelt, zeker in combinatie met het bijbehorende beeldmateriaal, een interessant verhaal over neurobiologisch onderzoek en alle toepassingen daarvan in de diergeneeskunde en humane geneeskunde. Denk bijvoorbeeld aan het begrijpen van emotie en cognitie in relatie tot gezelschapsdieren, landbouwhuisdieren en proefdieren of toepassingen in de farmacologie.

Fotogalerij: Stereotact

Herontdekte aanwinsten

Binnen het Universiteitsmuseum zijn conservatoren en collectiemedewerkers bezig met een grote inhaalslag bij het verwerken van aanwinsten uit het verleden. Ook de conservator en assistent-conservator van het Museum Diergeneeskunde nemen deel in dit project. Er zijn inmiddels vele meters aan foto- en ander beeldmateriaal bekeken, beoordeeld en verwerkt. Daarbij zijn veel pareltjes voor de collectie herontdekt! Zo blijkt de collectie diergeneeskunde een veel grotere hoeveelheid foto's uit voormalig Nederlands-Indië te bezitten dan gedacht. Veel van deze glasdia's en fotoafdrukken komen uit het begin van de twintigste eeuw. Ze tonen onder meer verschillende paarden- en rundveerassen, de huisvesting en het gebruik van vee en het veterinaire onderwijs te Buitenzorg. Hier is een kleine selectie te zien van deze prachtige plaatjes.