Cinema Animale

Cinema animale:

prikkelende wetenschap en kwaliteitsfilms

Filmtheater 't Hoogt en het Universiteitsmuseum presenteren: Cinema Animale. Huilende kamelen, pratende katten, beroemde apen, knuffelkoeien en je eigen huisdier. Alles komt langs in Cinema Animale in 't Hoogt: een film- en wetenschapsprogramma met in de hoofdrol mensen en dieren. In drie avonden ontdek je hoe Flipper jouw kijk op dieren heeft veranderd. Waarom we vleeskuikens gedogen en hoeveel we lijken op chimpansees. Met films als 'The story of the weeping camel', 'Mijn lieve kankerhond' en 'See no evil' duik je samen met wetenschappers dieper in de relatie tussen mens en dier.

Peter Koolmees trapte op 15 oktober 2015 het programma af met de thema-avond 'Wij houden van dieren... Toch?'. De twee korte documentaires die getoond werden, 'Mijn lieve kankerhond' en 'Facing animals', laten zien hoe ambivalent en complex onze huidige relatie tot dieren is. Koolmees leidde de documentaires in en uit met een duik in het verleden en een reflectie op het heden. Hoe werden werkdieren troeteldieren, en vanuit welk perspectief en om welke redenen geven wij geld uit aan de dierenarts?

Op woensdag 15 januari en woensdag 15 april zijn er nog filmvertoningen over mens-dierrelaties met inleidingen door wetenschappers. Zie voor meer informatie de website van 't Hoogt.

Studenten vergapen zich aan de collectie

Onlangs waren 300 studenten geschiedenis en kunstgeschiedenis van de Universiteit Utrecht te gast in het Universiteitsmuseum. Deze studenten volgen de cursus 'materiele cultuur', en in het museum leerden zij dat museale objecten van grote waarde kunnen zijn in historisch onderzoek. Verschillende conservatoren toonden objecten uit hun collectie. Peter Koolmees bracht een selectie objecten mee uit de collectie diergeneeskunde, waarmee hij mens-dierrelaties en dierenwelzijn illustreerde.