Feesten en partijen

'Werken en feesten vormt schoone geesten'; zei hoogleraar Johanna Westerdijk (vanaf 1917 hoogleraar aan de UU) al. En inderdaad: voor een feestje is de Universiteit Utrecht altijd wel te porren. Ook de 380e Dies ofwel het 76e lustrum wordt weer groots aangepakt met een bijzonder uitgebreid lustrumprogramma. Een muziekfestival, versieringen in de stad, de publieksprogramma's 'Meet the professor' en 'Science in the city'.

Ook veterinairen kunnen er wat van, en de sporen van feesten en partijen zijn goed zichtbaar in de collectie van het Museum Diergeneeskunde. Een echt hoogtepunt was bijvoorbeeld de viering van 100 jaar Diergeneeskundig Onderwijs in Nederland in 1921. We zien de festiviteiten onder meer terug op oude foto's, een gedenkpenning en archiefstukken als programmaboekjes, menu's en feestredes.

Fotogalerij: 100 jaar DON

Studenten vergapen zich aan de collectie

Onlangs waren 300 studenten geschiedenis en kunstgeschiedenis van de Universiteit Utrecht te gast in het Universiteitsmuseum. Deze studenten volgen de cursus 'materiele cultuur', en in het museum leerden zij dat museale objecten van grote waarde kunnen zijn in historisch onderzoek. Verschillende conservatoren toonden objecten uit hun collectie. Peter Koolmees bracht een selectie objecten mee uit de collectie diergeneeskunde, waarmee hij mens-dierrelaties en dierenwelzijn illustreerde.