Feesten en partijen

'Werken en feesten vormt schoone geesten'; zei hoogleraar Johanna Westerdijk (vanaf 1917 hoogleraar aan de UU) al. En inderdaad: voor een feestje is de Universiteit Utrecht altijd wel te porren. Ook de 380e Dies ofwel het 76e lustrum wordt weer groots aangepakt met een bijzonder uitgebreid lustrumprogramma. Een muziekfestival, versieringen in de stad, de publieksprogramma's 'Meet the professor' en 'Science in the city'.

Ook veterinairen kunnen er wat van, en de sporen van feesten en partijen zijn goed zichtbaar in de collectie van het Museum Diergeneeskunde. Een echt hoogtepunt was bijvoorbeeld de viering van 100 jaar Diergeneeskundig Onderwijs in Nederland in 1921. We zien de festiviteiten onder meer terug op oude foto's, een gedenkpenning en archiefstukken als programmaboekjes, menu's en feestredes.

Fotogalerij: 100 jaar DON

Schitterend schoon!

Elk half jaar gaat de afdeling Collectiebeheer van het Universiteitsmuseum op pad om een externe tentoonstelling te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld de Senaatszaal van het Academiegebouw zijn, of een tentoonstelling binnen de faculteit diergeneeskunde. De tentoongestelde objecten worden gecontroleerd op conserveringstoestand en afgestoft en de ruiten van de vitrines worden weer glimmend gepoetst. Onlangs waren op één dag álle tentoonstellingen binnen de faculteit Diergeneeskunde aan de beurt. Een flink team, uitgebreid met een vrijwilliger en een stagiaire, heeft ontzettend hard gewerkt met als resultaat schitterend schone tentoonstellingen!