Feesten en partijen

'Werken en feesten vormt schoone geesten'; zei hoogleraar Johanna Westerdijk (vanaf 1917 hoogleraar aan de UU) al. En inderdaad: voor een feestje is de Universiteit Utrecht altijd wel te porren. Ook de 380e Dies ofwel het 76e lustrum wordt weer groots aangepakt met een bijzonder uitgebreid lustrumprogramma. Een muziekfestival, versieringen in de stad, de publieksprogramma's 'Meet the professor' en 'Science in the city'.

Ook veterinairen kunnen er wat van, en de sporen van feesten en partijen zijn goed zichtbaar in de collectie van het Museum Diergeneeskunde. Een echt hoogtepunt was bijvoorbeeld de viering van 100 jaar Diergeneeskundig Onderwijs in Nederland in 1921. We zien de festiviteiten onder meer terug op oude foto's, een gedenkpenning en archiefstukken als programmaboekjes, menu's en feestredes.

Fotogalerij: 100 jaar DON

Onderwijscollectie veterinaire anatomie

Als sinds haar oprichting in 1821 beschikt de opleiding diergeneeskunde over uitgebreide onderwijscollecties, onder andere op het gebied van anatomie. Een deel van de historische onderwijscollectie wordt vandaag de dag nog gebruikt in het studielandschap, een ander deel staat achter de schermen in het depot op de faculteit Diergeneeskunde. Omdat dit deel van de collectie beter op zijn plek is in het Universiteitsmuseum, waar objecten met alle mogelijke museale zorg behandeld worden, worden er stapsgewijs objecten opgenomen in de museumcollectie. Onlangs is er weer een selectie gemaakt van preparaten die een museale status krijgen. Binnenkort geven we hier een indruk van de nieuwste aanwinsten!