Voorjaarsbijeenkomst VHG: One Health, verleden en heden

Op woensdag 15 april 2015 zal de voorjaarsbijeenkomst van het Veterinair Historisch Genootschap gehouden worden. Locatie: Departement Gezondheidszorg Paard van de faculteit Diergeneeskunde. Het thema luidt: One Health, verleden en heden. Het programma ziet er als volgt uit:

11.30 uur  Prof.dr.P. Zwart, emeritus hoogleraar Veterinaire Pathologie, bijzondere dieren, ' Vogels  en reptielen hebben gemeenschappelijke aspecten.'

12.30 uur  Lunch

13.45 uur.  Prof.dr.G.J.J. van Doornum , emeritus bijzonder hoogleraar Klinische Virologie bij het Erasmus MC te Rotterdam,  ' Schets van de geschiedenis van de klinische (humane) virologie in Nederland.'

14.30 uur.  Mevrouw A. Floor Haalboom MA, promovenda bij het Descartes Centrum voor Wetenschapsgeschiedenis en -filosofie, Universiteit Utrecht, 'Zoonosen in historisch perspectief: wat kunnen we leren van strubbelingen rond Salmonella en veevoer in Nederland (1959- 1978)?'

15.15 uur     Einde van het programma, gevolgd door een borrel.

Aanmelden: zie de website van het VHG

Onderwijscollectie veterinaire anatomie

Als sinds haar oprichting in 1821 beschikt de opleiding diergeneeskunde over uitgebreide onderwijscollecties, onder andere op het gebied van anatomie. Een deel van de historische onderwijscollectie wordt vandaag de dag nog gebruikt in het studielandschap, een ander deel staat achter de schermen in het depot op de faculteit Diergeneeskunde. Omdat dit deel van de collectie beter op zijn plek is in het Universiteitsmuseum, waar objecten met alle mogelijke museale zorg behandeld worden, worden er stapsgewijs objecten opgenomen in de museumcollectie. Onlangs is er weer een selectie gemaakt van preparaten die een museale status krijgen. Binnenkort geven we hier een indruk van de nieuwste aanwinsten!