The incredible Dr. Pol in Utrecht

Op National Geographic Channel worden we wekelijks op de Hoogte gehouden van de avonturen van ‘The incredible Dr. Pol’: een dierenarts van Nederlandse afkomst die een grote praktijk heeft op het platteland van de Verenigde Staten.

Dr. Pol studeerde in de jaren zestig aan de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht, wat de makers van het programma ertoe bracht in Utrecht te komen filmen. De filmploeg bezocht de huidige faculteit, maar ook de oude gebouwen aan de Biltstraat, om een beeld te krijgen van de omgeving waarin Dr. Pol het vak leerde. Bij de montage is veel historisch beeldmateriaal uit de collectie diergeneeskunde van het Universiteitsmuseum gebruikt.

In de Verenigde Staten is de betreffende aflevering al uitgezonden; wanneer dat in Nederland gaat gebeuren is nog niet duidelijk. We houden u op de hoogte! Kijk ook af en toe eens op de website van het programma.

Fotogalerij: The incredible Dr. Pol

Portret van 'De Hondenboef'

In de fotocollectie van het Museum Diergeneeskunde komt het niet-wetenschappelijk personeel er door de jaren heen bekaaid vanaf. Een uitzondering is ‘oppasser der honden’ Hendrik van Sluys, die van 1875 tot aan zijn dood in 1905 bij ’s Rijks Veeartsenijschool werkte. Het feit dat Van Sluys, bijgenaamd ‘de hondenboef’ zacht uitgedrukt niet onomstreden was zal hieraan bijgedragen hebben.