Sinds enige tijd is de collectiewebsite van het Universiteitsmuseum online. Er staan al ruim 5.500 objecten uit allerlei vakgebieden in de online database. Opgezette vogels, onderwijsplaten, memorabilia, foetussen op sterk water, portretten en fotomateriaal: alles is terug te vinden via zoeken op thema, periode, vakgebied, trefwoord en zelfs kleur.

In het kader van het project ‘Objecten in Context’ zijn objecten geclusterd rondom verhalen over hoogleraren en bepaalde thema’s. De collectie diergeneeskunde is goed vertegenwoordigd met verhalen over bijvoorbeeld Numan, Van Lidth de Jeude, hoefbeslag, de catalogus van Schubärt en proefdieren. Over de genoemde hoogleraren zijn animatiefilmpjes ‘met een knipoog’ gemaakt, die ook te vinden zijn op het Youtube-kanaal van het Universiteitsmuseum. Daar zijn ook zogenaamde ‘360-gradenfilmpjes’ van veel objecten te vinden.

De komende tijd zal het aantal objecten op de collectiewebsite blijven groeien, dus houd ‘m in de gaten!

Fotogalerij: Veterinaire objecten op de website van het Universiteitsmuseum

Digitalisering Argos

Van Argos, het Bulletin van het Veterinair Historisch Genootschap, zijn sinds een tijdje enkele edities digitaal te raadplegen via de website van het V.H.G. Het was de wens van het bestuur van het V.H.G. om de digitale beschikbaarheid van Argos verder uit te breiden. Na overleg met de Universiteitsbibliotheek Utrecht is dit traject in gang gezet. Zodra ook de oudere series online beschikbaar komen berichten wij u uiteraard!