Sinds enige tijd is de collectiewebsite van het Universiteitsmuseum online. Er staan al ruim 5.500 objecten uit allerlei vakgebieden in de online database. Opgezette vogels, onderwijsplaten, memorabilia, foetussen op sterk water, portretten en fotomateriaal: alles is terug te vinden via zoeken op thema, periode, vakgebied, trefwoord en zelfs kleur.

In het kader van het project ‘Objecten in Context’ zijn objecten geclusterd rondom verhalen over hoogleraren en bepaalde thema’s. De collectie diergeneeskunde is goed vertegenwoordigd met verhalen over bijvoorbeeld Numan, Van Lidth de Jeude, hoefbeslag, de catalogus van Schubärt en proefdieren. Over de genoemde hoogleraren zijn animatiefilmpjes ‘met een knipoog’ gemaakt, die ook te vinden zijn op het Youtube-kanaal van het Universiteitsmuseum. Daar zijn ook zogenaamde ‘360-gradenfilmpjes’ van veel objecten te vinden.

De komende tijd zal het aantal objecten op de collectiewebsite blijven groeien, dus houd ‘m in de gaten!

Fotogalerij: Veterinaire objecten op de website van het Universiteitsmuseum

Onderwijscollectie veterinaire anatomie

Als sinds haar oprichting in 1821 beschikt de opleiding diergeneeskunde over uitgebreide onderwijscollecties, onder andere op het gebied van anatomie. Een deel van de historische onderwijscollectie wordt vandaag de dag nog gebruikt in het studielandschap, een ander deel staat achter de schermen in het depot op de faculteit Diergeneeskunde. Omdat dit deel van de collectie beter op zijn plek is in het Universiteitsmuseum, waar objecten met alle mogelijke museale zorg behandeld worden, worden er stapsgewijs objecten opgenomen in de museumcollectie. Onlangs is er weer een selectie gemaakt van preparaten die een museale status krijgen. Binnenkort geven we hier een indruk van de nieuwste aanwinsten!