Sinds enige tijd is de collectiewebsite van het Universiteitsmuseum online. Er staan al ruim 5.500 objecten uit allerlei vakgebieden in de online database. Opgezette vogels, onderwijsplaten, memorabilia, foetussen op sterk water, portretten en fotomateriaal: alles is terug te vinden via zoeken op thema, periode, vakgebied, trefwoord en zelfs kleur.

In het kader van het project ‘Objecten in Context’ zijn objecten geclusterd rondom verhalen over hoogleraren en bepaalde thema’s. De collectie diergeneeskunde is goed vertegenwoordigd met verhalen over bijvoorbeeld Numan, Van Lidth de Jeude, hoefbeslag, de catalogus van Schubärt en proefdieren. Over de genoemde hoogleraren zijn animatiefilmpjes ‘met een knipoog’ gemaakt, die ook te vinden zijn op het Youtube-kanaal van het Universiteitsmuseum. Daar zijn ook zogenaamde ‘360-gradenfilmpjes’ van veel objecten te vinden.

De komende tijd zal het aantal objecten op de collectiewebsite blijven groeien, dus houd ‘m in de gaten!

Fotogalerij: Veterinaire objecten op de website van het Universiteitsmuseum

Historie op de kaart

Op het oude terrein van Diergeneeskundige opleiding aan de Biltstraat in Utrecht is nog veel te zien van vroeger. Veel van oude faculteitsgebouwen vinden vandaag de dag nieuwe bestemming als woning of kantoorgebouw. Zo zijn de paardenstallen inmiddels verbouwd tot woningen, is er een theater in de oude manege - ook wel bekend als Paardenkathedraal - en kan men dineren in de voormalige hondenstallen bij Goesting.