Sinds enige tijd is de collectiewebsite van het Universiteitsmuseum online. Er staan al ruim 5.500 objecten uit allerlei vakgebieden in de online database. Opgezette vogels, onderwijsplaten, memorabilia, foetussen op sterk water, portretten en fotomateriaal: alles is terug te vinden via zoeken op thema, periode, vakgebied, trefwoord en zelfs kleur.

In het kader van het project ‘Objecten in Context’ zijn objecten geclusterd rondom verhalen over hoogleraren en bepaalde thema’s. De collectie diergeneeskunde is goed vertegenwoordigd met verhalen over bijvoorbeeld Numan, Van Lidth de Jeude, hoefbeslag, de catalogus van Schubärt en proefdieren. Over de genoemde hoogleraren zijn animatiefilmpjes ‘met een knipoog’ gemaakt, die ook te vinden zijn op het Youtube-kanaal van het Universiteitsmuseum. Daar zijn ook zogenaamde ‘360-gradenfilmpjes’ van veel objecten te vinden.

De komende tijd zal het aantal objecten op de collectiewebsite blijven groeien, dus houd ‘m in de gaten!

Fotogalerij: Veterinaire objecten op de website van het Universiteitsmuseum

Stereotact van Sembach

In oktober 2014 kon het museum via de faculteit Diergeneeskunde een bijzonder apparaat verwerven: een stereotact, door de Duitse firma Sembach vervaardigd in opdracht van Bayer. Van dit type apparaat bestaan wereldwijd slechts drie exemplaren. Het is vervaardigd in de jaren negentig van de twintigste eeuw een daarmee een voorbeeld van 'eigentijds verzamelen'.