Sinds enige tijd is de collectiewebsite van het Universiteitsmuseum online. Er staan al ruim 5.500 objecten uit allerlei vakgebieden in de online database. Opgezette vogels, onderwijsplaten, memorabilia, foetussen op sterk water, portretten en fotomateriaal: alles is terug te vinden via zoeken op thema, periode, vakgebied, trefwoord en zelfs kleur.

In het kader van het project ‘Objecten in Context’ zijn objecten geclusterd rondom verhalen over hoogleraren en bepaalde thema’s. De collectie diergeneeskunde is goed vertegenwoordigd met verhalen over bijvoorbeeld Numan, Van Lidth de Jeude, hoefbeslag, de catalogus van Schubärt en proefdieren. Over de genoemde hoogleraren zijn animatiefilmpjes ‘met een knipoog’ gemaakt, die ook te vinden zijn op het Youtube-kanaal van het Universiteitsmuseum. Daar zijn ook zogenaamde ‘360-gradenfilmpjes’ van veel objecten te vinden.

De komende tijd zal het aantal objecten op de collectiewebsite blijven groeien, dus houd ‘m in de gaten!

Fotogalerij: Veterinaire objecten op de website van het Universiteitsmuseum

De plattelandsidylle van dokter Vlimmen

Hubertus Adrianus Pulles (geboren 1895) heeft decennialang hèt beeld van de dierenarts bepaald: hij stond namelijk model voor Dokter Vlimmen, de hoofdpersoon uit de trilogie van Anton Roothaert, die later verfilmd werd. Pulles studeerde diergeneeskunde en vestigde zich als dierenarts in Noord-Brabant. Roothaert vergezelde hem vaak tijdens zijn werkzaamheden en deed daarbij inspiratie op voor zijn roman Dokter Vlimmen.